logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Coca-Cola viert 100 jaar de magie van kerst

Coca-Cola viert dit jaar 100 jaar de magie van kerst. Precies een eeuw geleden bracht Coca-Cola de allereerste kerstreclame uit. Nadat we de afgelopen decennia vele onvergetelijke kerstmomenten op het scherm voorbij zagen komen – van het debuut van de Kerstman 90 jaar geleden tot de iconische kersttruck – keert Coca-Cola dit jaar terug met een nieuwe boodschap waarin een oproep tot oprechte verbinding met je dierbaren tijdens de feestdagen centraal staat. Waar het kan fysiek met je naasten, en virtueel met de mensen om je heen. Geef deze kerst je geliefden het beste geschenk dat je kunt geven – jezelf.

Met een eeuw aan geschiedenis zijn er ongetwijfeld Coca-Cola kerst feitjes waar jij geen weet van hebt. Wist je bijvoorbeeld dat de Kerstman zoals we hem kennen is ontstaan naar een zelfportret van de kunstenaar zelf? Drie dingen die je misschien nog niet wist over Coca-Cola en kerst:

1. De Kerstman zoals we hem kennen is een zelfportret

Haddon Sundblom, de kunstenaar die de Kerstman voor Coca-Cola heeft bedacht, baseerde het lachende gezicht van de Kerstman in eerste instantie op het vrolijke, enigszins gerimpelde gezicht van een vriend, de gepensioneerde verkoper Lou Prentiss. Na het overlijden van Prentiss opperde een kennis van Sundblom dat er geen betere opvolger bestond dan de kunstenaar zelf. En toen Sundblom in de spiegel keek, kon hij dat alleen maar beamen. Hij zocht dan ook niet verder naar een ander model.

2. Schilderijen van Sundblom’s Kerstman zijn te zien in het Louvre

Dat Sundblom geschiedenis heeft geschreven met zijn kerstman-serie van Coca-Cola, blijkt wel uit het feit dat de kerstman-schilderijen werden tentoongesteld in diverse gerenommeerde musea en winkelparadijzen, zoals het Louvre in Parijs, het Royal Ontario Museum in Toronto, het Museum of Science and Industry in Chicago en warenhuizen Isetan in Tokio en NK in Stockholm.

3. De ijsberen zijn gebaseerd op labrador puppies

Witte, pluizige labrador retriever puppies waren de grote inspiratie voor de populaire ijsbeerreclames. Ken Stewart, het creatieve brein achter de schattige geanimeerde ijsberen, werd voor de Coca-Cola commercial geïnspireerd door zijn eigen labrador retriever puppy. De commercial was vanaf begin 1993 te zien op televisie en bleef het hele jaar populair.

Nieuwsgierig naar nog meer leuke weetjes over Coca-Cola en kerst? Dan vind je hier nog veel meer leuke feitjes.

Samenwerking met Snelle is de piek op 100 jaar Coca-Cola en kerst

Een eeuw aan Coca-Cola kerstgeschiedenis wordt dit jaar compleet met een bijzondere samenwerking met artiest Snelle. Hij heeft het maken van verbinding als inspiratie genomen om de boodschap van Coca-Cola te vertalen naar een unieke track met als resultaat een nummer ‘Thuis’.

Snelle hierover: “Ik vind de kerstuitingen van Coca-Cola altijd heel vet en daarnaast roept mijn moeder al jaren dat ik iets met kerst moet doen qua muziek. Ik kan me dan ook zeker vinden in Coca-Cola’s boodschap over verbintenis. Speciaal daarom heb ik mij voor dit nummer door fans en hun persoonlijke verhalen laten inspireren. Ik hoop dat de luisteraars dit ook voelen als ze ‘Thuis’ horen.”

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.