Boek recensie: Chinese Takeaway Veggie, Kwoklyn Wan

Als je denkt aan de Chinees, dan denk je waarschijnlijk aan bami of nasi… zeker als je in jouw omgeving een Chinees-Indisch restaurant hebt. Heb je wel een echte chinees, dan komt er vaak pittig gekruid vlees op tafel, garnalen of een sappige vis. In de Nederlandse Chinese restaurants is er bar weinig aandacht voor de vegetarische gerechten die de Chinese keuken rijk is. Heel erg jammer, want die zijn er namelijk ook genoeg. Lekker pittig en hartig gekruid, op een verschillende wijzen bereid. Kwoklyn Wan laat je in Chinese Takeaway Veggie zien dat je ook in de Chinese keuken perfect aan de slag kunt met vegetarische gerechten.

Eenvoud en variatie

De Chinese keuken kenmerkt zich eigenlijk door een relatieve eenvoud. Tal van kruiden en specerijen brengen de ingrediënten goed op smaak, maar in de bewerking en de verwerking van de gerechten is het allemaal vrij eenvoudig. Het viel me ook op hoeveel van de benodigde ingrediënten er in de gemiddelde supermarkt aanwezig zijn. Voor slechts enkele bestanddelen van de recepten in Chinese Takeaway Veggie moet je een toko bezoeken. Met de juiste sauzen en kruiden in huis (voor in het boek vertelt Kwoklyn precies hoe de Chinese keuken in elkaar steekt en welke ingrediënten je echt in huis moet hebben) kun je al aan de slag. Het mooie is dat de recepten door een heuse Kantonese chef-kok zijn bedacht en getest. Je proeft dus die kenmerkende smaken van China, aangepast naar de Europese markt qua verkrijgbaarheid.

Weinig take-away

Een ding moet ik je teleurstellen. Er zijn maar weinig recepten die je ook voor een takeaway zouden kunnen gelden. Daar zijn ze simpelweg te uitgebreid of groot voor, ze volstaan veel beter op een bord of als losse hapjes om uit de hand te eten. De hoofdstukindeling is ingedeeld in het soort gerecht, maar ook in het gebruiksmoment. Voorgerechten en dumplings hebben een eigen hoofdstuk, maar soepen worden apart behandeld. Net als hoofdgerechten, rijst, noedels, bijgerechten en tot slot is er een hoofdstuk voor sauzen, dips en tafelzuur.

Ga direct naar Chinese Takeaway Veggie op BOL.com.

Recensie over Chinese Takeaway Veggie

De Chinese keuken staat bekend om vlees, vis en schaaldieren. Dat er ook een vegetarische kant is, weten maar weinig mensen. In dit boek vind je een mooie verzameling Chinese gerechten, waar geen grammetje vlees aan te pas komt. Sterker nog: de recepten zijn als vegan ontwikkeld of hebben een vegan alternatief in de ingrediëntenlijst staan. Hoe gaaf is dat? De recepten zijn helder en duidelijk uitgelegd in losse alinea’s. De ingrediëntenlijst is kort en bonding weergegeven in de linker kantlijn. Ieder recept begint met een korte inleiding en een uitleg in voorbereidingstijd en bereidingstijd.

Chinese Takeaway Veggie,
Uitgever: Good Cook B.V., 160 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789461432360. Prijs: 20.95 euro.