Film recensie: Cash Truck

Na onder andere Lock, Stock and Two Smoking Barrels werken Guy Ritchie en Jason Statham voor de vierde keer samen in deze actiefilm. Cash Truck speelt zich af over verschillende tijdslijnen en vanuit verschillende perspectieven. De film is nu op Amazon Prime te zien.

streaming-banner-prime-video

Bekijk de trailer van Cash Truck

Het verhaal

Een mysterieuze nieuwe werknemer, bekend als H (Statham), begint te werken voor een geldtransportbedrijf. Hij vervoert (veel) geld en goederen van de ene plaats naar de andere, een baan waarvan hij snel te horen krijgt dat het hem een prooi maakt en geen roofdier. Maar nadat H een poging tot overval verstoort en iedereen vermoordt die een geweer vastheeft, wordt het duidelijk dat hij niet zomaar een werknemer is. H heeft een lang verleden… maar wat voor een? Niemand zal er achterkomen. H heeft echter een missie, want zijn zoon werd vermoord tijdens een overval. En H zal niet rusten tot hij die dader heeft gestraft. Zo begint een bloedige, vastberaden zoektocht die de hel in de straten van Los Angeles brengt.

streaming-banner-prime-video

Cash Truck

Cash Truck, ook bekend als Wrath of Man, is eigenlijk een remake van de Franse film Cash Truck uit 2004. Een bizarre film, waarin een eenvoudig plot op een heel ingewikkelde manier wordt neergezet. Datzelfde trucje wordt ook bij deze film uitgehaald. Je springt op de meest onmogelijke momenten terug in de tijd. Dan een paar weken… dan een paar maanden… zie dan de logische verhaallijn er nog maar eens in te houden! Toch weet de film je vast te houden aan het scherm, al is het niet veel meer dan dat. Het is een heftige actiefilm, maar wel eentje die je snel weer vergeten bent. Het is een vrij rechttoe rechtaan verhaal over wraak, van een vader die terugslaat tegen degenen die zijn familie kwaad hebben gedaan. Er zit een zelfverzekerde branie in, maar ook een verfrissend gebrek aan zelfvoldaanheid. Ritchie koos ervoor om vooral komische accenten te vermijden en zich te concentreren op de negatieve emoties.

Vlakke emoties

Statham doet in Cash Truck wat hij doet, efficiënt en bedreven, maar hoe zou een echt rouwende man reageren? Zou hij misschien iets meer laten zien dan een incidentele frons? Daarnaast zijn de actiemomenten ook niet altijd even spectaculair, niet even Statham-waardig. Hij speelt het ene moment een koele killer, het andere moment wacht hij te lang. Veel schieten, veel geweren en veel dreigend gevaar. Dat maakt de film nooit echt saai, maar de flashbacks halen wel een groot deel van het tempo uit de film. In chronologische volgorde had de film waarschijnlijk meer impact gehad, hoewel er een subtiel verrassingselement verloren zou zijn gegaan.

Recensie over Cash Truck

Cash Truck is een echte B-film. Een actiefilm waar je twee uur van geniet, maar daarna weer kunt vergeten. Jason Statham past prima in de rol, maar krijgt niet bepaald veel diepgang in zijn personage. Hij sukkelt wat voort en neemt langzaam wraak. De flashbacks en het gegoochel met tijd is geen pluspunt, in tegendeel. Het zorgt voor een rommelig effect dat niet past bij de rest van het niveau van de film.

Score: 6

Titel: Cash Truck
Uitgever: