Film recensie: Captive State, WW Entertainment

De gedachte achter “Captive State” is indrukwekkend – iets dat ik helaas niet kan zeggen over de uitwerking van het concept. Het verhaal gaat over een buitenaardse invasie, zonder het hele gedoe van massavernietiging en vuurgevechten. De aliens willen juist de mensen onderdrukken en beheersen. Je volgt het verhaal niet op het moment van de invasie, maar juist een tijd daarna. Ieder heeft een eigen routine ontwikkeld en gaat gebukt onder een streng regime, waarbij iedereen een chip geïmplanteerd heeft. Het is dus eigenlijk een alienfilm, nagenoeg zonder aliens!

Heftig begin

Toch is de start van de film eentje die indruk maakt. Dat is namelijk één van de schaarse momenten waarop je de aliens ziet en waarop ze hun bloederige entree maken. Je maakt alvast kennis met de jongere uitvoering van onze hoofdpersoon, die met zijn ouders op de vlucht is. Wanneer ze in een tunnel stranden, staan ze oog in oog met een buitenaardse indringer, die de ouders in een soort bloederige mist laat ontploffen. Vervolgens komt een stroom van nieuwsberichten, waaruit blijkt dat iedereen zich nagenoeg zonder pardon overgeeft na een felle strijd. Vanaf dat moment zijn de aliens, die bestaan uit een flinke bundel stekels, de baas over de aarde vanuit hun rondvliegende stenen.

Misbruik en verzet

Bepaalde delen van grote steden zijn afgesloten, zodat mensen ongestoord in grote, ondergrondse tunnels kunnen werken om de natuurlijke hulpbronnen van de planeet te oogsten. Het is lastig om een compleet beeld te krijgen van de situatie, aangezien je als kijker slechts fragmenten te zien en te horen krijgt over de heersters en hun motieven. Het verhaal zelf wordt gezien vanuit Gabriel. Hij kopieert de inhoud van harde schijven en geheugenkaarten naar het collectief van de aliens (geen idee waarom, overigens). Zijn persoonlijk begeleider is William Mulligan (een rol van John Goodman). Sappig detail: hij was vroeger collega van Gabriels vader en werkt nu voor de aliens. Hij heeft dus een beetje een zwak voor Gabriel en zijn broer Rafe, die na lange tijd weer met elkaar verenigd worden. Samen leveren ze het nodige verzet en werken actief aan het hinderen van de aliens. Met name Rafe speelt hier een belangrijke rol in.

Ga direct naar Captive State op BOL.com.

Recensie over Captive State

Captive State schittert in het geven van net genoeg informatie om de film in leven te houden en veel aan de toeschouwer over te laten. Er gebeurt heel veel, maar tegelijk ook heel weinig. De film bestaat uit een aantal algemene pijlers, die veel te weinig ondersteund worden door achtergrondinformatie. De film sluimert maar wat door, met een grimmige, opgejaagde sfeer als grootste catalysator. Dat geeft de film wel een dystopisch effect, maar de inhoud ontbreekt. Net als aliens, overigens.

Score: 5

Titel: Captive State
Uitgever: WW Entertainment