Spel recensie: Cacao, White Goblin Games

Ik wilde deze review beginnen met het genre spel wat Cacao is. Maar dat is eigenlijk wel lastig. Enerzijds is het een bordspel, maar dat bord maak je met behulp van kaarten, net als bijvoorbeeld Carcassonne. Welke soort is het dan? Of maken we een nieuw genre, het puzzelspel of legspel? Nou ja – zo’n soort spel is het dus. Je bouwt het spelbord naarmate het spel vordert. Dat maakt ieder spel dus uniek! Als alle tegels gelegd zijn is het spel afgelopen. Je blijft dus actief spelen tot de laatste zet.

De regels van Cacao

Als je het spel gaat spelen, ontdek je al snel dat er twee soorten tegels zijn. Enerzijds heb je stamledentegels, aan de andere kant heb je oerwoudtegels. Die oerwoudtegels zijn heel belangrijk. Daar kun je namelijk grondstoffen verzamelen, zoals goud, water en cacao. Ook vind je markten, cultusplaatsen en tempels in het oerwoud. Op de stamledentegels staan telkens vier stamleden afgebeeld. De stamleden staan verspreid over de tegel – iedere tegel is anders. Naarmate het spel vordert krijg je een afwisseling tussen de oerwoudtegels en de stamtegels. Bij iedere beurt leg je namelijk eerst een stamtegel neer, die moet grenzen aan een oerwoudtegel. Daarna plaatst de speler de oerwoudtegel, waarna je de acties gaat uitvoeren.

Acties betegelen en punten scoren

Als je de nieuwe tegels hebt neergelegd, dan komen er nieuwe acties uit voort. De poppetjes op de zojuist neergelegde stamledentegel grenst namelijk aan minstens 1 oerwoudtegel waar iets te halen of te doen valt. Ook de net neergelegde oerwoudtegel grenst aan minstens 1 stamledentegel – die stamleden hebben nu ineens ook iets te doen! Maar let op: bij die acties kan het ook zo zijn dat je tegenspelers ook een actie te doen krijgen. Het is de truc om producten te verkrijgen en zo duur mogelijk weer te verkopen. Daarnaast kun je ook punten verdienen door te werken aan de watervoorziening, die op een apart scorespoor wordt bijgehouden. Of je kunt goden aanbidden, wat je flink wat punten kan opleveren. Mits je de grootste slijmbal bent voor die tempel…

Uitbreidingen

Inmiddels is het mogelijk om je spelplezier met Cacao nog wat extra diepgang te geven. Er zijn namelijk twee uitbreidingen verkrijgbaar! De eerste is de set Chocolatl. Deze set bevat vier nieuwe uitbreidingsmodules: Chocolade, Landkaart, Bewatering en Hutten. Daarbij krijg je een extra handelslaag in je samenleving, waardoor je de geoogste cacao kunt omwisselen tegen chocolade. Die extra stap lijkt misschien overbodig, maar brengt in de nieuwe markten nog meer geld op! Het zou je dus wel eens goed waard kunnen zijn. Daarnaast komt de uitbreiding Diamante beschikbaar. Deze introduceert heel nieuwe spelelementen, aangezien je nu met edelstenen en diamnten kunt gaan werken. Hierbij krijg je edelsteenmijnen, Levensboom, Gunst van de keizer en Nieuwe stamleden in je assortiment. Het gaat nu dus niet alleen meer om cacao maar krijg je een tweede element om goed in de gaten te houden. Dat maakt het spel een stuk moeilijker! Voor beide uitbreidingen geldt: je hebt ook het basisspel nodig!

Ga direct naar Cacao op BOL.com.

Recensie over Cacao

Het spel Cacao speelt zich af in het kleurrijke Zuid-Amerika. Je bouwt langzaam aan een oerwoud vol schatten, grondstoffen en handelsplekken, waarbij je moet zorgen dat jouw stamleden zo veel mogelijk handel drijven en punten scoren. Dat lijkt eenvoudig, maar je hebt lang niet alles in de hand. Jouw tegenspelers zijn namelijk ook actief in het oerwoud en kunnen je flink tegenwerken… of juist grote sprongen vooruit helpen. Door de dynamische opbouw van het spel zit er lekker veel vaart in, ook al duurt het toch 30 tot 45 minuten. Echt veel strategie kun je dus niet in je spel stoppen, je bent flink aan het toeval overgelaten.

,
White Goblin Games Genre: denkspel,
Tijdsduur: 45 minuten. Voor 2-4 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 34.99 euro.