logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

C&A opent nieuwe conceptstore in Winkelcentrum Kronenburg te Arnhem


De directeur van C&A vertelde over het nieuwe concept.

Je moet altijd blijven verbeteren. Dat is één van mijn lijfspreuken. Dat ‘verbeteren’ is een breed begrip, maar het belangrijkste is dat je niet alles zo maar moet doen ‘omdat je het altijd zo doet’. Blijf nadenken over het hoe en waarom in je dagelijks handelen, dat maakt het leven interessant en spannend (en ja, soms een beetje vermoeiend). Sommige bedrijven hebben ook de neiging om lang te blijven hangen in een bepaald concept. Soms zelfs zo lang, dat het ze de das omdoet. Het is dan ook geweldig om te zien dat er bedrijven zijn die het aandurven om het roer om te gooien. Zoals de oude, vertrouwde C&A, die toch al vanaf 1841 hun kleding verkoop in grote warenhuis-achtige panden. In het buitenland waren ze al bezig met een vernieuwd concept, en Arnhem is in Nederland de eerste stad die mag meegenieten van deze nieuwe insteek. Ze openden hun eerste conceptstore in Winkelcentrum Kronenburg.

Groots

Wat opvalt als je het nieuwe pand binnenstapt, is dat ze flink afwijken van de bekende C&A-vestigingen. Die zagen er – laten we eerlijk zijn – goedkoop uit. Wat op zich prima past bij het winkelconcept om betaalbare kleding te kopen, maar de felle tl-verlichting, kledingrekken die het winkelbeeld vullen en de wat groezelige vloeren maken het niet dat je er graag vertoeft. Je komt er om snel kleren te scoren en dan weer weg te gaan. Dat is tenminste mijn bescheiden mening. De nieuwe winkelformule is heel anders. De winkel is ruim opgezet, met sfeervol aangeklede eilanden, paspoppen die er stylish uitzien (en met achter de paspoppen direct de kleding die ze aanhebben – hoe handig is dat!) en duidelijk afgebakende hoeken voor mannen, vrouwen en kinderen. Ja, ook voor mannen is in dit winkelconcept genoeg te vinden, tot mijn grote vreugde. Met sfeervolle led-spots wordt de winkel verlicht. Daardoor ontstaat geen grote eenheidsworst aan kledingrekken, maar wordt de aandacht op de juiste plekken neergelegd. De betonlook-vloer en de natuurlijke materialen aan de wanden zorgen voor een warme uitstraling. Leuk detail: in het opengewerkte plafond zitten heel subtiel elementen verwerkt die je op een natuurlijke manier door de winkel leiden.

Luxe ervaring

Die sfeer moet natuurlijk worden overgedragen in de winkelbeleving. Als je je kleding moet passen in hokjes waar je de kont niet kunt keren en waar je geen ruimte hebt om je kleding op te hangen, winkelt het nog niet prettig. Er zijn daarom een aantal loungehoekjes ingebouwd voor de wachtende mannen en kinderen. Er is gratis wifi aanwezig – altijd handig – en de wachtruimtes bij de pashokjes beschikken zelfs over oplaadpunten voor je telefoon! De hokjes zelf zijn ruim opgezet en netjes ingericht. Een briljante zet vind ik zelf de haakjes in de kleedruimtes. Houden, terughangen, twijfelgevallen en je eigen kleding. Een geweldige oplossing voor het aloude probleem ‘welke waren ook al weer goed?’. Geniaal. Het in feite puur de aankleding en de inrichting die de sfeer maakt – de kleding is nog als van ouds, het personeel loopt niet in één keer met dienbladen champagne rond (nou ja – behalve bij de opening dan) en je kunt nog steeds voor een geweldige prijs gave kleding kopen.

Voor meer informatie: www.canda.com

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.