Boek recensie: Broer, David Chariandy

Het boek Broer wordt verteld door de volwassen hoofdpersoon Michael, bedacht door de Canadese auteur David Chariandy. Het verhaal wisselt tussen de tegenwoordige tijd en vroege jaren 1980 in Scarborough, een achterstandsbuurt in Toronto waar arme immigranten en hun kinderen wonen. Het boek lijkt een zoektocht naar de culturele kloof tussen de ontheemden en hun nakomelingen. De ouders hebben “nutteloze buitenlandse diploma’s” ingelijst aan de muren van hun hoekwinkels hangen en adverteren “smaken van thuis” op handgeschilderde borden.

Hectisch verleden

De moeder van het gezin komt uit Trinidad. Tijdens hun jeugd reist ze elke dag uren voor haar werk als schoonmaakster, met alle schuldgevoelens voor het in de steek laten en opsluiten van haar jongens. Haar opvoedkundige waarschuwingen vormen zich in bedreigingen “gedolven uit de diepste hellen van de geschiedenis”. Ze waarschuwt hen om geen voedsel te verspillen, niet om de deur te openen, niet om ’s avonds laat tv te kijken. Ze weet dat ze niet willen luisteren, maar ze moet gaan en haar wanhopige woede wordt de hartslag van het verhaal. Door haar pijn, zweet en doorzettingsvermogen dwingt ze haar zonen te proberen zich aan de regels te houden. Dat geloof is een leidraad door het boek: hun moeder heeft een heel stellig geloof, Michael gaat daar grotendeels in mee en Francis zet zich er met beide voeten vanaf.

Opgroeien in de getto

Naarmate ze ouder worden, begint Michael te zien wat Francis ziet. Aan de andere kant is Francis ook warm en hartelijk. Hij zorgt voor onhandige Michael, die vatbaar is voor opstootjes met de buurtjongens. Francis houdt hem op een afstand van de gevaren en zinloze dromen die gestalte krijgen in de kapperszaak van Desirea, een plaats waar kinderen van immigranten van elkaar leren en nieuwe dingen laten ontstaan.

Heden

Tegenwoordig is Francis weg en draagt Michael in zijn eentje de zorg voor hun moeder. Wanneer Aisha, Michaels leergierige jeugdvriendin en inmiddels schrijver, terugkeert naar de buurt, dwingt ze moeder en zoon om rekening te houden met hun “gecompliceerde verdriet” en herinneringen aan Francis.

Ga direct naar Broer op BOL.com.

Recensie over Broer

Broer is een sfeervolle roman, geschreven door een schrijver die met kleine woordspelingen een indrukwekkende sfeer kan neerzetten. Het boek leeft bijna, je proeft de spanning in het gezin… en vooral in de buurt. Het is elegant geschreven, ongetwijfeld ‘dope’ – en is bovendien best een ontroerend boek, wanneer je de familiaire band eenmaal aanvoelt.

Broer,
Uitgever: Nijgh & van Ditmar, 192 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789038807812. Prijs: 18.50 euro.