Boek recensie: Bravelands 4 – De Schaduwen, Erin Hunter

In het boek ‘Bravelands – De Schaduwen’ zijn de problemen nog lang niet klaar. In de vorige delen heb je kunnen lezen dat Bravelands veel heeft moeten doormaken. Gedoe met Opperouders veroorzaakt door een knettergekke baviaan bijvoorbeeld. Of een brute leeuw die de troep van Fier heeft veroverd door Fiers vader Galant op een wrede en onrechtvaardige manier te doden. Het is een van de hoofdpersonen in dit boek, genaamd Titaan. Hij is de ‘slechterik’ in dit verhaal, samen met de gestoorde baviaan Rank. Rank is de leider van de Kromboomtroep. En bij elkaar verzorgen ze heel veel onrust…

Bekijk hier alle boeken uit de serie Bravelands.

Opperouder

Na de dood van Stinger, de ‘Valse Vader’, is heel Bravelands onzeker. Niemand weet wat ze moeten doen, want ze kunnen geen raad vragen bij een Opperouder. En zeker in deze tijden is een Opperouder harder nodig dan wanneer dan ook. Voor Doorn en zijn troep is Rank de grootste dreiging. Haar troep viel Doorn aan, en de schade was dan ook groot. Er waren veel doden gevallen, maar het bracht Doorn tot nieuwe kennis. Toen hij bewusteloos was geraakt in een hinderlaag, werd namelijk meegenomen door gieren. Dat zijn de boodschappers van de Opperouder, die er dus niet was. Maar gek genoeg kon hij ze verstaan. En dat is een eigenschap van de Oppermoeder of -vader.

Geheim

Eerst wilde Doorn het tegen niemand zeggen. Hij was ten slotte helemaal niet geschikt om Oppervader te zijn en hij had er eigenlijk ook helemáál geen zin in. Maar ja, de Grote Geest deed niets zonder reden. De verantwoordelijkheid van het zijn van een Opperouder, is natuurlijk wel heel groot. En de krachten misstonden hem ook niet. Zo heeft het hem later zijn leven gered. Rank had Doorn en een paar anderen opgesloten in een grot. Ze vertelde haar hele plan om Doorns troep nog een keer aan te vallen in de nacht, met name gericht op de moeders en de baby’s. Doorn was zo boos, maar na dat ze vertrok om voor te bereiden zag hij vleermuizen aan het plafond. En een Opperouder heeft de kracht om door andermans ogen te kijken. Zo kon hij een uitweg van de grot vinden. Dus het heeft ook grote voordelen. Wat moet hij doen?

Ga direct naar Bravelands 4 – De Schaduwen op BOL.com.

Recensie over Bravelands 4 – De Schaduwen

Ja, dit boek heeft weer hetzelfde effect op mij als de vorige in deze serie. Ik houd zo van deze boeken! Je wilt gewoon blijven lezen, het is zo’n spannend en boeiend verhaal. En het gaat maar door. Dit is al het 4e boek in deze reeks! Je moet wel de tijd hebben om te lezen, want alleen dit boek al heeft 356 bladzijden. Maar als je niets te doen hebt, is dit echt een aanrader!

Score: 9.5

Bravelands 4 – De Schaduwen,
Uitgever: Fantoom, 344 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789059247130. Prijs: 17.99 euro.

Geschreven door Tim

Tim is 15 jaar oud en zit in VWO 4. Hij houdt van sporten, tekenen en taal. Logisch dat lezen en schrijven ook daarbinnen past. Natuurlijk is Tim ook een gamer – maar niet de hele dag. Er moet immers ook genoeg tijd zijn om te eten en koffie te drinken! Het liefst zelfgemaakte, van vers gemalen bonen.