Strip review: Bootblack

De titel Bootblack verwijst naar de dagelijkse bezigheid van onze hoofdpersoon en zijn vrienden. Die zijn namelijk schoenenpoetsers, die op straat de schoenen van voorbijgangers zwart maken. Hoofdpersoon is Altenberg Ferguson, een jonge Duitse immigrant met een onmogelijke naam. Op straat laat hij zich dan ook snel hernoemen door Al Chrysler – dat klinkt al veel Amerikaanser! Toch is het leven op straat zwaar en moeilijk. Samen met Diddle Joe maakt hij de straten onveilig, waarbij Joe hun clubje vaak op sleeptouw neemt. Joe is een echte praatjesmaker, die zichzelf duidelijk beter vind dan de rest.

Liefde maakt blind

Nu is onze bootblack Al Chrustler stapelverliefd op Maggie, ofwel Margaret, de dochter van de plaatselijke kruidenier wiens broertje vaak optrekt met Al en Joe. Margaret moet echter niets weten van een schooier als AL, dat is echt ‘beneden haar stand’. Maar is dat wel zo? Want ook Margaret draagt zo haar geheimen met zich mee. Toch is die uitspraak reden voor Al om het hogerop te zoeken… ze beklimmen de criminele ladder om meer geld binnen te harken, maar daardoor raakt Al natuurlijk alleen maar meer in de problemen.

Jaren 30

Bootblack speelt zich af in het Amerika van de jaren 30. Een grauwe periode, net na de recessie en de drooglegging, maar ook die van een sluimerende oorlog, waarbij Al zich aanmeldt voor het leger. Als hij de persoon is die Hitler vermoord, dan zal Maggie hem wel zien staan… toch? En anders zijn er wel andere vrouwen die zich aan zijn voeten zullen werpen!

Ga direct naar Bootblack op BOL.com.

Recensie over Bootblack

Bootblack is best een indrukwekkende graphic novel. Het neemt je mee naar een duistere periode vanuit de Amerikaanse geschiedenis, van de beurscrash tot aan de Tweede Wereldoorlog, waar Al ook in meevecht. Je springt regelmatig vanuit zijn positie als soldaat naar zijn jeugd, om vanuit daar het verhaal te vertellen. Dat was niet altijd nodig geweest: nu is het meer flashback dan verhaal. Een veelgebruikte truc, die hier zijn punt deels mist. Laat ik het anders zeggen: het was net zo krachtig geweest als het verhaal ‘normaal’ was verteld. De sfeer is briljant, de karakterkoppen fenomenaal.

Titel: Bootblack
Illustrator: Mikael
Uitgever: Standaard uitgeverij