logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Boeken voor startende ondernemers

Ondernemen is een spannende gebeurtenis. Zeker als nieuwbakken ondernemer zul je vaak je tenen stoten voor je succes gaat hebben. En zelfs na een goede opstartfase kun je zo nu en dan nog een obstakel of twee tegenkomen. Maar: geef niet op! Het ondernemerschap is ook een van de mooiste dingen die je kunt hebben. Het geeft je een stuk vrijheid, afwisseling en bovendien: de mogelijkheid om precies te doen wat jij graag wil doen. De kanttekening is wel dat er ook elementen aan het ondernemerschap zijn minder prettig zijn, zoals bijvoorbeeld de boekhouding of de belastingaangifte. Maar ook daar zijn mouwen aan te passen. Hieronder vind je vier boeken die je kunnen helpen met de eerste stappen van het ondernemerschap. En dan bedoel ik niet zozeer met de zakelijke elementen, maar juist met redenen om door te gaan en te groeien naar ongekende hoogten.


Recensie over 99 redenen om te stoppen – en toch door te gaan, Daan Weddepohl

99 redenen om te stoppen, dat klinkt als een weinig hoopgevende titel. Toch schept de schrijver, Daan Weddepohl, hiermee een uniek boek waarin hij laat zien dat zelfs succesvolle ondernemingen een haperende en hakkelige start kunnen hebben. Daan is oprichter van Peerby, een platform waar mensen items van elkaar kunnen lenen. in dit boek vertelt hij hoe Peerby heeft opgericht, van het moment dat het idee ontstond tot aan het moment dat het een goedlopend platform is geworden. Daarbij schuift hij niet onder stoelen of banken dat er meermaals belangenverstrengeling en zijn geweest. Er moet immers ook geld op de bank, hoe krijg je dat voor elkaar? Je kunt wel een geweldig idee hebben, maar je moet daarbij ook in de gaten houden dat deze niet direct winstgevend kunnen en zullen zijn. Dit boek is volledig om anekdotisch geschreven. Daan vertelt uit eigen ervaring, met meer dan genoeg voorbeelden waarop het soms mis ging of wanneer zijn onderneming dreigde te floppen. Ook vertelt hij welke stappen hij heeft genomen om door te zetten. Een motiverend boek. Niet om stap voor stap na te lopen, maar wel om te zien dat ondernemers ook maar mensen zijn!

Score: 8


Ga direct naar 99 redenen om te stoppen, en toch door te gaan op BOL.com.


Recensie over Had ik maar naar mijn vrouw geluisterd – van fouten leer je meer dan van successen

CooleSuggesties topper

Het ondernemerschap gaat niet altijd over rozen. Dat weet de schrijver van Had Ik Maar Naar Mijn Vrouw Geluisterd als geen ander. Ronald is al meer dan 40 jaar actief in de modewereld en heeft jarenlang een onderneming gehad dat maatpakken aan de man bracht. In 2018 moest hij echter faillissement aanvragen. Dat was overigens geen moment waarop hij bij de pakken ging neerzitten. In tegendeel: inmiddels reist hij het hele land door om te vertellen over zijn ervaringen en zijn manier van bedrijfsvoering. In dit boek vertelt hij openhartig over de fouten en missers die hij heeft begaan in het ondernemerschap. Zo bevat het meer dan 100 onmisbare lessen die jouw onderneming mogelijkerwijze kunnen behoeden van een faillissement. Alle aspecten van het ondernemerschap komen hierin aan bod, van de start tot aan reclamecampagnes, van bedrijfsovernames tot groei en van een veranderende markt tot aan alle zaken die komen kijken bij een faillissement. Het is daarmee een openhartig boek geworden met veel lessen die uit de praktijk geleerd zijn. Fouten maken doen we allemaal, daar leer je meer van dan van successen. Maar de fouten die een ander heeft gemaakt, hoef je zelf niets meer te maken.

Score: 9


Ga direct naar Had ik maar naar mijn vrouw geluisterd op BOL.com.


Recensie over Social Selling

Een meer praktijkgerichte titel is het boek Social Selling. Daarin gaat Djoea van Santen dieper in op de rol van social media in het ondernemerschap. Zakendoen heeft tegenwoordig immers meer te maken met klantbinding en een community dan met het tonen van je producten en het simpelweg verkopen. Mensen die een band hebben met je bedrijf en zich met je verbonden voelen, zullen veel eerder terugkomen! Maar hoe pak je dat aan? Hoe laat je meer van jezelf zien zonder opdringerig en commercieel over te komen? In dit boekje, dat uit de populaire In 60 Minuten- serie afkomstig is, laat de schrijfster zien wat er allemaal komt kijken bij een goede sociale media marketingcampagne. Alle elementen worden daarbij besproken, van het op papier zetten van het verhaal dat je wil overdragen tot het bepalen van je doelgroep, van het maken van de juiste boodschappen en het inzetten van de meest geschikte mediakanalen tot aan het genereren van de content. Naast dit hele verhaal, waarin je actief aan de slag gaat om een concrete marketingcampagne op poten te zetten, is stiekem het doel nog altijd om leads en verkopen te genereren. Ook daar is genoeg aandacht voor in dit compacte boekje. De informatie is concreet en praktisch te gebruiken: een geweldig beginpunt om aan de slag te gaan met social media.

Score: 8


Ga direct naar Social selling op BOL.com.


Recensie over Meer klanten met affiliate marketing

Op onze website zie je ze regelmatig: linkjes die je leiden naar verschillende webshops. Onder iedere review vind je er wel een. De reden? Wanneer mensen op zo’n linkje klikken, ontvangen wij een klein percentage als bemiddelingsbonus. Dat noemen ze affiliate marketing. Voor bedrijven is het ook. Geweldig middel in te zetten. Voor een relatief laag bedrag (de meeste bedrijven beloven 4-5% van de omzet) gaan bloggers en influencers actief aan de slag om jouw bedrijf te promoten. Voor de verkopende partij is dat vrij risicoloos: je betaalt immers pas als er echte klanten binnenkomen. Hoe tof is dat? Maar hoe zet je affiliate marketing in voor jouw bedrijf, zodat je meer klanten trekt en een hogere omzet gaat draaien? Daar komt stiekem best wel wat bij kijken. In Meer klanten met Affiliate Marketing laat Jennifer Kok je zien wat er allemaal komt kijken bij het inzetten van affiliate marketing, met het werken met influencers en met de zakelijke mogelijkheden om het makkelijk te implementeren. Daarbij komen niet alleen de mogelijkheden aan bod, maar zeker ook alle gevaren beperkingen. Het is een praktisch geschreven boekje, wat fijn leest en je een goede introductie geeft van deze relatief nieuwe marketingvorm. Aan de hand van deze informatie kun je daarna bepalen of je ermee verder wilt gaan of niet.

Score: 7


Ga direct naar Meer klanten met affiliate marketing op BOL.com.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.