logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Boeken om beter te leren schrijven

Je moet je blijven ontwikkelen, op ieder denkbaar vakgebied. Of je nu in de keuken staat, of dagelijks achter het toetsenbord kruipt om teksten te schrijven. Net zoals een kok nieuwe dingen moet blijven proeven, moet een schrijver nieuwe dingen blijven lezen. Maar met lezen alleen kom je er niet. Je moet ook dat recept achter zo’n tekst zien te achterhalen. Je kunt er ook voor kiezen om nieuwe technieken te leren door je in te lezen op de theorie. Hieronder vond je drie boeken die je laten nadenken over jouw manier van schrijven.


Schrijf eens even normaal joh!

Schrijf eens even normaal joh!

Snel beter schrijven met glimlachgarantie – dat is waar het schrijvers Rick Evers en Willem Verdaasdonk om te doen was. Het boek pakt de standaard journalistiek hard aan en laat je zien hoe je vlottere teksten schrijft, zonder alle grammaticale regels overboord te gooien. Open met het creatieve denkproces, weg met die clichés en standaardzinnen! En dat krijg je op een geweldig leuke manier aangereikt, met veel praktische voorbeelden die je even aan het denken zetten. Daarbij krijg je natuurlijk heel wat ‘foute’ zinnen onder ogen, maar laten de beide schrijvers ook zien hoe je heel makkelijk teksten neerzet die prikkelen en uitnodigen tot lezen.

Schrijf is even normaal joh! lijkt een ode te zijn om opnieuw naar taal te kijken, om al die standaard regeltjes overboord te gooien en een nieuwe manier van communiceren neer te zetten. Weg met dat statische taalgebruik, met al die formaliteiten en mensen die schrijven op een manier zoals ze dertig jaar geleden hebben aangeleerd. De tijd verandert, de taal verandert net zo hard mee. Deal with it. Lees dit boek.

CooleSuggesties topper

Score: 9

Auteur:
Uitgever: Anderz denken, 190 pagina’s, Paperback.
ISBN: 9789462961630. Prijs: 20 euro.

Ga direct naar Schrijf eens even normaal joh! op BOL.com.

Journalistiek in maatschappelijk perspectief

Journalistiek in maatschappelijk perspectief

In navolging van het boek hierboven ligt eigenlijk het academisch geschreven ‘Journalistiek in maatschappelijk perspectief’. Het is niet echt een pageturner, maar wel interessant om regelmatig op te pakken. Journalistiek in maatschappelijk perspectief duikt in de geschiedenis van de journalistiek, bekeken vanuit een academische invalshoek. Kortom: het bekijkt de journalistieke etiquette en regels, die vaak gebaseerd zijn op sociale studies en onderzoeken. Hoe werden ze in de loop der jaren geïnterpreteerd en toegepast, maar ook: hoe zijn ze door de jaren heen veranderd? Als basis worden verschillende wetenschappelijke onderzoeken gebruikt op sociaal-maatschappelijk vlak. Niet alle gebruikte studies zijn direct gerelateerd aan de journalistiek, maar hebben wel hun stempel gedrukt op het benaderen van ‘de massa’.

Het vraagstuk dat de basis vormt voor Journalistiek in maatschappelijk perspectief is heel concreet: zijn die oude opvattingen nog wel relevant voor de maatschappij van tegenwoordig? Hoe gaan redacties tegenwoordig te werk met het brengen van nieuws? Waar zitten de verdienmodellen van moderne uitgeverijen? En hoe wordt de selectie gemaakt van onderwerpen? Daarbij speelt de nieuwe consument een belangrijke rol, die dankzij moderne technieken een veel kortere aandachtsspanne heeft en nieuws op heel andere manieren tot zich neemt. Heel concreet: waar je twintig jaar geleden over een krant gebogen een achtergrondverhaal las, is dat nu een kwestie van koppensnellen op Nu.nl, bekeken vanaf je smartphone in een volle trein!

Score: 8

Auteur:
Uitgever: AcademiaPress, 300 pagina’s, Paperback.
ISBN: 9789401461887. Prijs: 27.50 euro.

Ga direct naar Journalistiek in maatschappelijk perspectief op BOL.com.

Schrijf ze onder de tafel!

Schrijf ze onder de tafel!

Dit forse boek vertelt je volgens de kaft alles wat je moet weten over wervelend schrijven en copywriting. Dat is nog al wat, maar het boek is ook 405 pagina’s dik. Daar ben je niet zomaar mee klaar. En: ze vertellen je niet hoe je moet schrijven. Ze vertellen hoe je béter kunt schrijven. Het gaat in Schrijf ze onder de tafel dus eerder om het bijschaven van je kwaliteiten dan het opbouwen ervan. Het gaat een stuk dieper dan Schrijf eens normaal joh, maar heeft in sommige opzichten wel een vergelijkbare toonzetting. Het is vlot en toegankelijk geschreven, waarbij het belangrijkste aandachtspunt de copywriter is: de schrijver voor het wereldwijde web. Zo laat Bavo van Lendeghem je zien hoe je Google advertenties opstelt, hoe je teasende social-mediaberichten schrijft en wat je niet moet doen in achtergrondartikelen. Ieder vakgebied krijgt zijn eigen hoofdstuk, maar lees het boek zeker van voor tot achter door!

Uiteindelijk zul je het trouwens allemaal zelf moeten doen. Bavo en de vele gastauteurs laten je zien hoe zij hun vakgebied benaderen, wat zij wel en niet doen, maar het uiteindelijke werk moet uit jouw vingers vloeien. Het is dus een kwestie van oefenen en kritisch naar jezelf blijven kijken. Dankzij de vele handvatten in dit werk zal het je wat makkelijker worden. Het boek is met veel humor geschreven, maar pas op: het is een Vlaams boek, die een wat andere benadering hanteert dan de Nederlandse copywriters (en in mijn ogen een betere, maar dat terzijde). Verwacht dus wat verdwaalde Franse uitdrukkingen, maar ook citaten en woordspelingen die we in het sobere Nederlands eigenlijk nooit gebruiken. Spelen met taal, dat is een kunst die je het liefst zou beheersen!

CooleSuggesties topper

Score: 9

Auteur:
Uitgever: Owl Press, 414 pagina’s, Paperback.
ISBN: 9789463934664. Prijs: 29.95 euro.

Ga direct naar Schrijf ze onder de tafel! op BOL.com.

Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.