Boeken voor kinderen over fotografie

Als hobbyfotograaf en jarenlang redacteur voor een tweetal fotografietijdschriften kun je wel zeggen dat mijn jongens al vroeg met fotografie in aanraking zijn gekomen. Al vanaf jongs af aan zijn ze actief met een compactcamera. En dan niet van die camera’s die speciaal voor kinderen zijn ontworpen, daar had ik dan weer niet zo veel zin in. Kinderen kunnen ook leren dat ze een beetje voorzichtig moeten zijn met dure spullen. En dus liepen ze rond met onze ‘afdankertjes’. Camera’s die tegen een stootje kunnen, maar wel een veel betere kwaliteit leveren dan die kindercamera’s. Dat motiveert toch meer! Uren hebben ze zich ermee vermaakt. Lekker spelen en schieten. De een van alles wat hij zag, de ander van de grond en zijn schoenen. Ach, wat maakt het uit? Al doende leren ze. Ellen De Decker schreef twee leuke, leerzame en vooral creatieve boeken om lekker aan de slag te gaan met fotografie. Beide boeken zijn uitgegeven door de Vlaamse uitgeverij Clavis Books.

Recensie over Zeg eens cheese

Met dit vrolijke fotoboek leer je van alles en nog wat over fotografie. Vooral over het doen. Over het fotograferen zelf, niet zozeer over de instellingen en de technische kant van het verhaal. Maar wel waar je op kunt letten als je een foto maakt tegen de zon in, van een insect of een portret. Een grote voorbeeldfoto laat de bedoeling zien van de tips en trucs, met daarbij de nodige tekst en uitleg. Zo leer je meer over compositie, het maken van zwart-witfoto’s, diepte en scherptediepte, lijnen in je foto’s en nog veel meer.
Na het lezen van de tips en technieken uit Zeg Eens Cheese ga je actief aan de slag met fotografie. Je leert daarmee niet hoe je jouw camera instelt, in de meeste gevallen is het ook helemaal niet nodig om je camera van de automatische stand af te halen. De kracht van dit boek zit hem juist in het feit dat het je beter leert kijken, zodat je vanuit de basis al betere foto’s maakt.
Zeg eens cheese is een heerlijk boek waar kinderen zelf mee aan de slag kunnen als je aan de slag wilt met fotografie of beter wil leren fotograferen. Er staan heel wat foto’s en voorbeelden in vermeld, waarbij je wat tekst en uitleg vind naast de voorbeeldfoto’s. Daar kun je zeker mee aan de slag. Het is uiteindelijk toch een kwestie van doen!

Say Cheese,
Illustrator: Ellen De Decker
Uitgever: Clavis, 48 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789044831122. Prijs: 16.95 euro.

Ga direct naar Zeg eens cheese op BOL.com.

Recensie over Fotogenie

Waar Zeg eens Cheese zich meer richt op de jongere kinderen en beginnend fotografen, gaat Fotogenie meer in op de ervaren fotograaf, voor wanneer je meer wilt dan fotograferen. Wat daarbij vooral opvalt, is dat er veel gebruik wordt gemaakt van hulpmiddelen, naast het tonen van enkele creatieve technieken. Zo worden beamers, spiegels en zeepbellen ingezet voor het maken van kekke foto’s. Naast het gebruik van hulpmiddelen is er gelukkig ook aandacht voor wat toegankelijke technieken, zoals het fotograferen vanuit bijzondere standpunten en het spelen met perspectief. Fotogenie is dan ook eerder een boek voor wanneer je echt een stap verder wil en experimentele fotografie wil toepassen. Het is minder toegankelijk voor beginnend fotografen. Je hebt meer tijd nodig in de voorbereiding en richt zich vooral op het fotograferen van bijzondere situaties, waaronder splash photography, het fotograferen van inkt in water, et cetera.

Fotogenie,
Illustrator: Ellen De Decker
Uitgever: Clavis Books, 48 pagina’s, hardcover.