Boek recensie: WWW.wat? Jan van Holleben

In ons dagelijks leven is er ontzettend veel techniek aanwezig. In allerlei vormen en maten. De verwarming wordt via een app geregeld, de lampen springen aan als de zon onder gaat, televisieprogramma’s en films worden via streaming diensten gedeeld met de wereld, zodat je zelf bepaalt wanneer je iets kijkt. Al die diensten maken gebruik van het Internet: een dienst die zo’n 30 jaar gebruikt wordt om informatie te verzenden – in eerste instantie voor het delen van tekstberichten. Maar wat is het internet eigenlijk, wie heeft het bedacht en hoeveel websites staan er inmiddels online? Allemaal vragen die naar boven komen als je even over dit middel nadenkt – en die knap lastig zijn om te beantwoorden. In www.wat? duikt Jan van Holleben in het wereldje van het Wereld Wijde Web en vertelt je alles wat je altijd al wilde weten over het Internet. Daarbij staan bovendien leuke en vooral creatieve foto’s die alles nog een stukje duidelijker (maar vooral leuker) maken.

Internetvragen

Natuurlijk zou je alle antwoorden die in dit boek staan ook op het internet kunnen vinden, hoewel sommige vragen wel heel specifiek zijn. Ik bedoel: wie de uitvinder is van het Internet is natuurlijk wel op te zoeken, maar hoe veel websites er online staan? Dat wordt een ander verhaal. En of je in de Sahara of op de Noordpool ook internet hebt? Dat is een stuk lastiger om uit te zoeken. Alle vragen in dit boek zijn ingedeeld in vijf hoofdstukken. In Wereldwijd verbonden gaat de schrijver in op het wanneer, hoe en waarom het internet ontstond. In het tweede hoofdstuk lees je wat je op internet allemaal kunt vinden – en wat niet. Super handig voor als je zelf een zoektocht begint naar informatie!

Sociaal

Natuurlijk is het Internet tegenwoordig ook een belangrijke sociale hotspot, waar mensen elkaar vinden. Allerlei soorten mensen: fans en nerds, maar ook verkopers en klanten, vrienden en familie, klasgenoten, leraren en leerlingen… alles is mogelijk, en voor alles is een plek – en een app. In de Machinekamer ontdek je tenslotte hoe het wereldwijde web werkt. Alle technische aspecten komen naar voren in een begrijpelijke taal en opgedeeld in hapklare vragen. Als afsluiter wordt de vraag gesteld wat internet met ons doet. Moet alles online? Wat kun je wel online doen, en wat niet? Waar leg jij de grens? Belangrijke vragen, die niet altijd de mogelijkheid geven op een pasklaar antwoord – en waarop het antwoord gedurende de jaren natuurlijk nog kan veranderen.

Recensie over WWWat?

Wil je meer weten over het internet? Dan is www.wat? een geweldige plek om te beginnen. Het boek gebruikt een vraag- en antwoordstructuur, waardoor de informatie niet meer dan 1 pagina bevat. Daardoor kun je makkelijk even een stukje lezen als je iets nodig hebt of wilt weten, en het boek weer wegleggen, of er lekker in neuzen, zoekend naar interessante onderwerpen. De fotografen en kinderen hebben zich helemaal uitgeleefd in de creatieve beelden die in het boek staan. Ze zijn wel erg kleurrijk en een beetje wisselend van kwaliteit, maar wel vrolijk. Er had wat meer aandacht voor de gebruikers in mogen staan, maar kennis over het hoe en waarom is al een geweldige start.

WWW.wat?,
Uitgever: De Vier Windstreken, 164 pagina’s, paperback.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789051165937. Prijs: 17.95 euro.