Boek recensie: Woordnerd, Susin Nielsen

woordnerdAls scrabble-fan sprak de kaft me al meteen aan: die doet natuurlijk meteen denken aan het bekende bordspel. Maar de band met Scrabble gaat veel dieper dan de kaft, zo blijkt uit het verhaal. Zo zitten de hoofdpersoon Ambrose en diens vriend Cosmo bij een heuse Scrabble-club. Het is best bijzonder dat Ambrose een vriend heeft, aangezien hij heel erg veel verhuist. Zijn moeder is namelijk hulpleerkracht, die regelmatig in andere steden moet gaan werken. Nu wonen ze in een kelderverdieping in Vancouver, die door de ouders van Cosmo verhuurd wordt. Zo leren Ambrose en Cosmo elkaar kennen.

Blijven

Die vriendschap komt niet zonder slag of stoot tot stand. Er gaat een lange geschiedenis aan vooraf. Je moet weten dat Ambrose nogal een buitenbeentje is. Hij heeft een bijzonder uiterlijk en weet telkens de verkeerde dingen te zeggen. Dat maakte hem op school niet zo heel erg populair. Als hij de verkeerde mensen tegen zich heeft gekeerd, stoppen enkele kinderen een pinda tussen zijn brood. Een dodelijk gevaar, als je weet dat Ambrose flink allergisch is voor pinda’s! Het is dus bijna gelijk aan een moordaanslag… reden genoeg voor Ambroses moeder om hem van school te houden. En dat vind Ambrose helemaal niet erg – hij vind het prima om thuis te zijn.

Schrikmoment

Totdat de zoon van de huisbaas terugkomt – van de gevangenis. Ambroses moeder is daar helemaal niet van gediend, en wil dan ook dat Ambrose zo ver mogelijk uit Cosmo’s buurt blijft als maar mogelijk is. Als Ambrose er achter komt dat Cosmo net zo houdt van Scrabble als hij, ontstaat er (onder subtiele druk van Ambrose) toch langzaamaan een vriendschap, die bestaat uit wederzijds respect en ontzag. Ze leren beiden meer van het leven en vriendschap dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. En dat allemaal dankzij dat spelletje: Scrabble.

Conclusie over Woordnerd

Het is zo dat hoog-intelligente kinderen maar weinig worden geaccepteerd in normale groepen. Ze hebben een ander gevoel voor humor, ze denken anders en gedragen zich anders. Dat maakt ze lang niet altijd geliefd. Woordnerd is een boek dat hier aanleiding in ziet tot het schrijven van een spannend en onderhoudend verhaal. Simpelweg door twee tegenpolen bij elkaar te plakken. Het verhaal is vlot geschreven, heeft veel grappige momenten (dankzij Ambrose) en ook een paar spannende momenten. Stiekem zet het je zelfs tot nadenken. Niet alleen door de moeilijke woorden, maar vooral door het verhaal zelf.

Door:
Score: Woordnerd krijgt 8 van de 10 punten.

Woordnerd,