Boek recensie: Wode Weus en de Wiezewalla’s, Lissa Evans

Wode Weus en de WiezewWode Weus en de Wiezewallasalla’s lijkt een echt kinderboek. Een eenvoudige illustratie, die heel kleurrijk en semi-mysterieus moet lijken… het lijkt niet echt een spannend boek. Ik moest dan ook echt moeite doen om het bij mijn jongens aan te prijzen. En dus ben ik ‘m zelf gaan lezen. Ik heb daar geen moment spijt van gehad. Wat een spannend en bizar verhaal! Het is moeilijk te omschrijven, maar als ik een poging zou moeten doen, is het een mix tussen de Tovenaar van Oz en Narnia.

Kinderlijk

De hoofdpersoon in dit boek is Fien, een elfjarig meisje dat flink aan het puberen is. Ze schopt tegen van alles en nog wat en stoort zich op dit moment aan haar kleine zusje Minnie, die zich soms expres kinderlijk gedraagt en bijvoorbeeld niet alle woorden correct uitspreekt. Zo heeft ze een rood knuffelkonijn, Wode Weus, die overal mee naartoe moet. Daarnaast is ze fan van de Wiezewalla’s – een prentenboek dat Fien keer op keer aan haar moet voorlezen. Tot het op een gegeven moment mis gaat: Fien en haar zusje moeten samen met hun moeder mee op pad om de laatste dingen voor hun vakantie te kopen. Minnie claimt alle aandacht en tijd, waardoor er geen tijd meer is voor Fiens gewilde zwemvliezen. Wanneer Minnie Wode Weus laat vallen geeft Fien het beest een trap… de haas vliegt op straat, Minnie rent er achteraan en… wordt geraakt door een auto.

Nieuw huis

Tijdens de revalidatie heeft hun moeder natuurlijk alle aandacht nodig voor Minnie. Fien wordt tijdelijk bij hun tante geparkeerd, met een vreselijk aanstellerig neefje Harmen. Tijdens een flinke onweersbui komt Fien ineens in een nieuwe wereld terecht, waar de Wiezewalla’s wonen en Wode Weus rondloopt. Er is echter iets niet pluis in het land van de Wiezewalla’s: de kleurrijke figuren worden flink onderdrukt en misbruikt – door het chagrijnige konijn Wode Weus. Hij zuigt letterlijk alle kleur uit het landschap! En de gekleurde schepsels, die alleen in rijm spreken, doen er alles aan om de hulp van Fien en Harmen in te roepen. Zij zijn de enigen die hen kunnen helpen!

Jong en oud

Hier komt het natuurlijk een beetje op aan: voor welke doelgroep is dit boek nu eigenlijk geschreven? Eigenlijk vooral voor oudere kinderen en volwassenen, gezien het feit dat de Wiezewalla’s lelijk onderdrukt worden. Ook vanwege de sidekicks van Fien en Harmen, namelijk Dokter Wortel, die als een soort psycholoog fungeert voor Harmen en hem uithoort met een geweldig sarcasme en de Roze Olifant, de mega-vrolijke lifecoach die altijd een positieve kreet heeft. Herkenbaar? Ik dacht het wel!

Wode Weus en de Wiezewalla’s, Lissa Evans
Gottmer, 272 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789025767242. Prijs: 15.99 euro.

Recensie over Wode Weus en de Wiezewalla’s

Wode Weus en de Wiezewalla’s is een geniaal fantasyboek dat je meeneemt naar de kinderjaren, prentenboeken en mega-vrolijke schepseltjes uit Amerikaanse peuterseries. Kies maar een serie uit. Die worden netjes onderuitgehaald met modern sarcasme a la Dokter Sigmund en overpositieve lifecoaches. En een spannend verhaal met onderdrukking, misvattingen en onrecht. Zal het recht zegevieren?