Boek recensie: Wit als een wat

wit als een watTaal is een bijzonder goed. Je kunt er alle kanten mee op. Spannende verhalen vertellen, mooie dingen delen… en je gevoelens of gedachten opschrijven op een manier die je niet zo snel zou verwachten. Met een gedicht, bijvoorbeeld! Dat is wat Robbert-Jan  Henkes heeft gedaan in zijn boekje Wit als een wat. Daarin vind je een geweldig aantal gedichten voor jong en oud, waarin vrij wordt gespeeld met de Nederlandse taal.

Dichterlijke vrijheid

Wat Wit als een wat zo mooi maakt, is dat de gedichtjes echt voor jong en oud zijn. De jongere kinderen zullen genieten van het ritme van de woorden, de regelmaat en de rijm in alle vormen. Voor ouderen zitten er heerlijke woordgrapjes in. Soms heel letterlijke woordgrapjes, maar vaak ook wordt er gebruik gemaakt van een fonetische verwarring. Dan wordt het grapje pas duidelijk als je het gedichtje voorleest of in je hoofd opzegt. Daarmee laat Robbert-Jan zien hoe krachtig taal nu eigenlijk kan zijn!

Vol sfeer

Het is natuurlijk niet alleen maar dichtkunst dat je in Wit als een wat aantreft. Een aantal gedichtjes zullen je misschien ook wel even aan het denken zetten. Zoals de paddenconferentie, of de twee sandalen van de monnik. Het gros is echter gewoon leuk, schattig, aandoenlijk, vermakelijk en grappig bovendien. Spelen met taal, zo blijkt, is geweldig lek om te doen, maar ook om te delen met anderen. Het werkt zelfs zo goed dat je ook op de achterkant van het boek een mooie begeleidende tekst kunt maken – geheel op rijm.

Ga direct naar Wit als een wat op BOL.com.

Recensie over Wit als een wat

Wit als een wat is een gedichtenbundel waar je veel plezier aan zult beleven. Robbert-Jan Henkes heeft een mooie verzameling gedichten bij elkaar geschreven die zowel jong als oud zullen vermaken. Heerlijk om voor te lezen, maar ook om zelf in te bladeren dus!

Wit als een wat,
Illustrator: Charles Michiels
Querido, 157 pagina’s, paperback.