Boek recensie: Wildcard, Marie Lu

Wildcard is het vervolg op het spannende boek Warcross. Sommige delen in deze review zullen dus een stuk van het verhaal van Warcross vertellen. #spoileralert voor het geval je het eerste boek nog moet lezen!

Voorgeschiedenis

In Warcross leerden we Hideo Tanaka kennen, een 21-jarige man die het spel Warcross ontwikkelde en vooral het NeuroLink algoritme dat Warcross zijn diepgang gaf. Al snel ontdekten ze dat NeuroLink veel meer was dan een manier om te gamen. Al snel hing een groot deel van de samenleving aan NeuroLink, van navigatie tot veiligheidsmaatregelen, maar ook voor de gezondheidszorg. Door die afhankelijkheid kreeg Hideo automatisch veel kracht en macht. Hij kon upgrades installeren via de lenzen. Zo besloot hij om de gedachten van mensen de manipuleren: iedereen die de lenzen draagt (zo’n 98% van de mensheid) is niet meer in staat om de wet te breken of anderen kwaad te doen. Er zijn nog maar een paar mensen die deze upgrade niet hebben. Een daarvan is Emi, ofwel Emika Chen, het ex-vriendinnetje van Hideo.

Wildcard Emi

Dit tweede deel draait vooral om Emi. Zij wordt benaderd door een mysterieuze persoon, Zero. Hij blijkt onderdeel te zijn van een ondergrondse verzetsgroep, de “Blackcoats”, die de wereld willen bevrijden van Hideo’s algoritme. Dat zet Emi in een lastig parket. Ze snapt waarom Hideo het programma geschreven heeft en waarom hij weigert het te stoppen. Toch is het ook onmenselijk om mensen zo te beïnvloeden en hun de vrije wil te ontnemen. Toch ontdekt Emi dat er meer is dan alleen dat. Ze moet het juiste doen om de hele mensheid te redden. Waar ligt de grens tussen privacy en veiligheid? Ze moet kiezen aan welke kant te staan. Maar welke kant is de goede? Of is er nog een andere optie?

Ga direct naar Wildcard op BOL.com.

Recensie over Wildcard

Wildcard is een spannend science-fictionverhaal dat stiekem heel wat vergelijkingen trekt met onze huidige samenleving. Het kan je dus zo maar aan het denken zetten over de machtige posities die Apple, Facebook en Google in onze maatschappij hebben. Hoe ver mag je gaan in je machtspositie? Daarbij gaat het nog een stapje verder dan The Circle, dat enkele jaren geleden is verschenen. Wildcard is boeiend geschreven en heeft een fijne spanningsboog. De personages krijgen genoeg aandacht om wat persoonlijke ontwikkeling door te maken, genoeg geheimen om te ontdekken en een aantal spannende momenten om in weg te kruipen.

Wildcard,
Uitgever: Van Goor, 312 pagina’s, paperback.
Vanaf: 14 – 35 jaar. ISBN: 9789000357307. Prijs: 19.99 euro.