Boek recensie: Wie heeft het gedaan? Ana Gallo, Victor Escandell

Wie heeft het gedaan - Victor EscandellRaadsels zijn altijd leuk om op te lossen, vooral als het om raadsels zijn die je op het verkeerde been zetten. Wie heeft het gedaan? is een grappig detectiveboek voor kinderen – in het boek staan 25 misdaden, van heel kleinschalig tot best fors, waarbij jij het mysterie moet zien op te lossen. Bijzonder is de manier waarop deze raadsels zijn ingedeeld. Er wordt namelijk heel wat van je verwacht! Er is namelijk een schaalindeling van 1 tot 5, die de moeilijkheidsgraad van het mysterie aangeeft. Daarnaast is er een indeling in het soort mysterie. Soms moet je namelijk logisch nadenken en alle feitjes tegen elkaar wegzetten, een andere keer moet je juist je verbeelding gebruiken en echt ‘out of the box’ denken naar een vreemde oplossing – die vreemde, onlogische oplossing blijkt vaak de juiste te zijn.

Opdrachten

Ieder mysterie heeft twee pagina’s gekregen. Op de linkerpagina staat een grote tekening, met wat aanwijzingen. Op de rechterpagina staat de meeste informatie die je nodig zou kunnen hebben om het mysterie op te lossen. Daarbij wordt vaak weer verwezen naar die grote pagina, maar soms staan er in de kleine illustraties op de rechterpagina ook een paar aanwijzingen die je kunt gebruiken. Dan is het een kwestie van alle feitjes naast elkaar zetten en goed kijken naar de opdracht, de vraag: Wie heeft het gedaan? Dan pas weet je ook echt waar je naar op zoek moet.

Niet spieken!

Het antwoord van de mysteries staat op het kaartje waar ook je opdracht op staat. De opdrachtkaartjes zijn namelijk een soort flip-overkaartjes, die je kunt omvouwen om het antwoord te zien. Dat antwoord is net volledig genoeg om het kwartje te doen vallen. Zeker bij de opdrachten waarbij je creatief moet nadenken ligt het antwoord namelijk lang niet altijd voor de hand!

Wie heeft het gedaan, Ana Gallo
Illustrator: Victor Escandell
Clavis, 63 pagina’s, Hardcover.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789044830217 . Prijs: 19.95 euro.

Ga direct naar Wie heeft het gedaan? op BOL.com.

Recensie over Wie heeft het gedaan?

Een grappig boek voor echte speurneuzen en raadsel-oplossers. Het boek is grappig vormgegeven en laat je echt even nadenken over alle mogelijke oplossingen. De indeling op niveau en categorie is slim gedaan. Het enige echte nadeel van dit boek is het volgende: als je de antwoorden weet, is er weinig spannends meer aan… het is dus echt een boek dat je één keer doet, en daarna niet meer. Het spelelement dat voorin het boek staat omschreven gaat dan ook aan me voorbij, dat is niet echt heel praktisch, hoewel het een grappige manier is om het boek te gebruiken tijdens een familie-activiteit.