Boek recensie: Welkom bij de taalclub, Annemaaike Serlier-van den Bergh

Intelligentie is een vreemd verschijnsel. Je hebt mensen komen tijdens een gesprek bijzonder intelligent over, maar halen op school ontzettend slechte cijfers. Of mensen die heel goed zijn in wiskunde, maar niets snappen van de tekst die ze gelezen hebben. Ieder heeft zo zijn sterke en zwakke punten! Zo zijn er mensen die heel erg denken in beelden, of in cijfers… maar wist jij dat er ook taaldenkers zijn? Dat is waar het om gaat in het boek: Welkom bij de taalclub!

Leerproblemen

Het nadeel van een uitgesproken sterk punt in iemands karakter, is dat het ook samengaat met een zwak punt. Als het gaat om leren en leercapaciteit, gaat het één vaak ten koste van het ander. Zo blijkt dat er ontzettend veel mensen (ook kinderen) zijn die qua leren heel erg gericht zijn op taal en woorden, en minder op visuele informatie (en rekenen, want deze twee gaan vaak samen). Die leerlingen deden het vroeger, met alle tekstboeken die toen gebruikt werden, bijzonder goed op school. Tegenwoordig zijn de lesmaterialen leuker en vrolijker aangekleed, maar is de aandacht ook verschoven naar visuele informatie. Afbeeldingen, filmpjes en infographics komen steeds meer voor, waarbij deze taaldenkers het onderspit delven. Een lastig parket, maar gelukkig kun je er wel iets aan doen.

Taalclub

Mensen die tot de taalclub behoren hebben namelijk zo hun unieke eigenaardigheden. Taaldenkers pakken dingen op eenzelfde manier aan, zodat je precies kunt aanwijzen waar valkuilen zitten in het leerproces. En als je weet waar die valkuilen zitten, kun je er soms omheen lopen. Soms kun je ze zelfs dichtgooien en wegnemen! En daar maakt Welkom bij de Taalclub alvast een voorzetje in. In een aantal hoofdstukken wordt je bekendgemaakt met het fenomeen Taaldenkers, maar lees je daarna ook hoe taaldenkers beter met hun omgeving kunnen omgaan (en andersom). Het is namelijk geen gebrek of handicap, het is een eigenschap, waar je beter van kunt worden als je hem snapt en begrijpt.

Ga direct naar Welkom bij de taalclub op BOL.com.

Recensie over Welkom bij de taalclub

Welkom bij de taalclub stipt een nieuwe groep mensen aan: eentje die richt vooral richt op geschreven en gesproken taal, en minder op visuele informatie. Sommige mensen zijn namelijk heel erg op taal gericht en hebben een onderontwikkeld talent voor wiskundige benaderingen (waar het verzamelen van informatie uit visuele prikkels ook toe behoort). Dit boek is speciaal geschreven voor iedereen die zich tot de taalclub rekent (en in het begin van het boek vind je een praktische test om te zien of jij d’r zo eentje bent). Daarna lees je alles over dit clubje. Waarom ze zo onhandig zijn, waar ze juist wel goed in zijn en hoe je kunt omgaan met die unieke eigenschappen. En ja, zonder grafiekjes of plaatjes!

Titel: Welkom bij de taalclub
Uitgever: Nijgh van van Ditmar
Aantal pagina’s: 283