Boek recensie: Voor eens en altijd, Andres Pfluger

Agente Jenny Aaron was ooit één van de beste politiemensen van heel Duitsland. Ze reisde de hele wereld over, speurend naar topcriminelen. Dat ging meestal goed, tot er in Barcelona een ongeluk gebeurde. Daarbij werd ze niet alleen blind, maar verloor ze ook haar collega en lover, Niko. Voor eens en altijd kwijt, zou je denken, maar dat blijkt niet helemaal zo te zijn.

Vijf jaar later

Nu, vijf jaar later, heeft Jenny leren omgaan met haar blindheid. Bijzonder goed zelfs, waarbij ze buitengewoon blijkt te zijn in vechtsport. Ze heeft haar leventje redelijk op de rit, maar zit natuurlijk nog altijd moet die kwestie in Barcelona in haar maag. Daar heeft ze Niko toch maar achtergelaten – en dat zit haar niet lekker. Op dat moment krijgt ze een telefoontje van haar ex-collega’s in Berlijn, die haar hulp nodig hebben om een seriemoordenaar te pakken. Ze trekt er op uit en gaat aan de slag, maar dan gaat alles helemaal mis. Ze is in de val gelopen en moet nu zien te overleven in een kat-en muisspel in de straten van Berlijn.

Verschillende personages en tijden

Wat wel echt wennen is aan Voor Eens en Altijd zijn de flinke sprongen in de tijd. Soms lijkt het zelfs alsof Jenny niet alleen haar zicht, maar ook haar tijdsbesef is kwijtgeraakt. Het verhaal vliegt alle kanten op en vergeet daarbij soms te vermelden dat je even terugkijkt naar een moment in het verleden. Daardoor raak je regelmatig de draad van het verhaal kwijt, als je niet goed oplet. Datzelfde geldt eigenlijk voor de personages, die te pas en te keur ten tonele verschijnen. Ik heb zelfs wel eens gedacht dat dit eigenlijk een veel dikker boek had moeten zijn, maar dat er simpelweg te veel in is geschrapt. Erg jammer!

Conclusie over Voor eens en altijd

Soms kom je boeken tegen die je simpelweg niet kunnen bekoren. Voor eens en altijd was zo’n boek. Het kwam te druk op me over, het was rommelig in opbouw en zelfs de schrijfstijl leek zo nu en dan te wisselen. Daarbij waren de personages niet overtuigend en realistisch, wat het al lastig maakt om je in het boek te verplaatsen.

Door: CooleSuggesties
Score: Voor eens en altijd krijgt 3 van de 10 punten.

Voor eens en altijd, Andres Pfluger