Boek recensie: Vogels op reis, Fleur Daugey en Sandrine Thommen

Vogels op reis, Fleur Daugey en Sandrine ThommenDe winter is in aantocht. Dat lijkt misschien nog heel ver weg, maar de natuur is zich al aan het opmaken voor dat grote moment. De bomen verliezen hun bladeren, de paddestoelen zijn langzaam aan het wegkwijnen om volgend jaar weer aan hun opmars te beginnen en ook de dieren maken zich op voor die barre periode. Dat zie je heel duidelijk aan de vogels. Veel vogels verlaten de koude periode in ons land, maar er zijn ook vogels die juist genieten van onze temperaturen en een nog kouder land ontvluchten. Vogels op reis dus, iets dat heel erg goed zichtbaar is als je er eenmaal goed op let.

Verschillen

Zo veel vogelsoorten, zo veel gewoontes en wensen. Vogels reizen alle kanten van de windroos op, afhankelijk van hun gewoontes en tradities. En eigenlijk is dat wel vreemd. Ieder dier lijkt precies te weten waar het naar toe moet vliegen. In het mooie en grote boek Vogels op reis lees je over een flink aantal vogels die we hier in Nederland kunnen tegenkomen, en waar ze allemaal naar toe reizen of waar ze vandaan komen. En zo kom je letterlijk op alle plekken van de wereld uit. In duidelijke stukken tekst krijg je bovendien tekst en uitleg over de manier waarop ze vliegen, wanneer ze eten, waarom ze zo ver vliegen en nog veel meer.

Plaatjes kijken

Natuurlijk is er meer dan tekst. De verhalen worden bijgestaan door mooie lijntekeningen, waarop je de vliegende vogels heel goed kunt zien. Meestal hebben die illustraties te maken met de tekst op de pagina ernaast, maar niet altijd. Wel is duidelijk te zien hoe verschillend de vogels zijn en waaraan je ze kunt herkennen. Dankzij de informatieve teksten leer je heel wat over onze gevleugelde vrienden en zul je de vogels op reis een stuk beter begrijpen.

Conclusie over Vogels op reis

Vogels op reis is echt een nicheboek. Het is een boek over vogels, wat al best specifiek is, maar dan ook nog eens over de vogeltrek – over heel veel verschillende vogels. En eerlijk is eerlijk – ik heb nog nooit een boek gelezen dat enkel en alleen over dat fenomeen gaat. En dat wil wat zeggen! Dat maakt het boek ook best indrukwekkend. Zelfs ik heb heel wat dingen gelezen die me compleet onbekend waren, en dat bovendien op een fascinerende manier geschreven. Maar: wel voor een redelijk select publiek dus, ook qua tekenstijl moet het je echt aanspreken. Door: Score: Vogels op reis krijgt 7 van de 10 punten.

Vogels op reis,
Illustrator: Sandrine Thommen Fontaine, 56 pagina’s, hardcover.
ISBN: 9789059567702. Prijs: 14.95 euro.