Boek recensie: Vaderklap – inspirerende momenten voor vaders en kinderen, Pieter Declercq en Dimitri Desender

Als je even rondneust op het internet, zie je dat mamablogs als paddestoelen uit de grond schieten. Alle verhalen over zwangerschap, verzorging, persoonlijke problemen en kleding komen voorbij, met veel reacties van andere moeders – het zijn herkenbare verhalen die zorgen voor begrip en informatie. Als vader heb ik me meer gericht op het reviewen van interessante items, maar een echte papablogger ben ik natuurlijk niet. Het blijkt echter wel een gat in de markt te zijn, zo blijkt uit het boek Vaderklap. Of beter: vanuit het blog vaderklap. Daarin schrijven Pieder Declercq en Dimitri Desender over hun visie op het ouderschap. Welke avonturen beleven ze als vader, met hun kinderen, als echtgenoot of als vader?

Anekdotes

Vaderklap is een mooi vormgegeven boek vol anekdotes (je zou het zelfs columns kunnen noemen) waarin ze schrijven over hun ervaringen in het eerste jaar als vader. Een flashback naar een veelbewogen jaar, want als er ooit je wereld op zijn kop wordt gegooid, dan is het wel wanneer je vader wordt. Je hele leven keert zich om, met veel veranderingen op het gebied van verantwoordelijkheid, taken, bezigheden, je hele dagritme wordt zelfs bepaald door je nieuwbakken jongeling. Maar ook op het gebied van je relatie komt er natuurlijk heel wat verandering. Sommige dingen groeien, andere dingen worden een stuk lastiger. En dan is het wel zo prettig om te lezen hoe andere vaders hier mee omgaan!

Uit het leven

Het prettige van Vaderklap is wel dat dit boek echt uit het leven is gegrepen. Pieter en Dimitri gooien het niet over de opvoedkundige boeg. Ze smijten niet met psychologie, didactiek, opvoedkunde, diëtetiek, maar ze schrijven gewoon over hun ervaringen. Soms krijg je een kleine opsomming van mogelijkheden met de weloverwogen keuze die zij daarin hebben gemaakt (of gewoon een proefondervindelijk succes hebben ervaren). Dat alles lees je in Vaderklap, het boek van het blog. Volgen, mannen, want een papablog is nét wat er ontbrak in het internettende landschap!

Recensie over Vaderklap

Tussen alle mamablogs blijkt dat een papablog ook een grandioos succes kan zijn. Pieder en Dimitri schrijven al een tijdje over hun kroost en hun ervarngen, op een bevlogen manier. Dat maakt het blog een plezier om te lezen, waarvan dit boek een afspiegeling is. De foto’s zijn lang niet altijd goed of geslaagd, maar wel eerlijk en gemeend. En dat lees je d’r wel aan af.

Vaderklap,
Uitgever: Van Halewyck, 180 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789461316448. Prijs: 22.50 euro.