Boek recensie: The Disney Archives – 1921-1968

Als er één bedrijf is dat ontzettend tot de verbeelding spreekt, is het wel Walt Disney. Wat een fantastische producties hebben zij in de loop der jaren gemaakt, hoe vernieuwend kun je zijn? Met oog voor detail en diepere verhaallijnen, een commercieel inzicht (laten we eerlijk zijn) om een goede les van te leren en met een stijl die niemand echt kan weerstaan. In The Disney Archives – 1921-1968 kijk je mee naar de gedachtegang en het productieproces van ruim 47 jaar animatiefilms uit de stal van Disney.

Taschen pakt uit

Het leuke is dat je niet zomaar een geschiedenislesje krijgt over de groei van Disney. Nee, Taschen heeft echt uitgepakt en per animatiefilm een hoofdstuk geschreven, waardoor je niet alleen een stukje achtergrond krijgt per film, maar waardoor je misschien ook wel anders naar verschillende films gaat kijken. Denk daarbij aan klassieke verhalen als Dumbo en Sneeuwwitje, Alice in Wonderland en Mary Poppins, maar ook minder bekende titels als Make Mine Music, Ichabod en de stiekem bekende Silly Symphonies. Je zult al snel zien dat er in die tijd ontzettend veel klassiekers zijn gemaakt, lange speelfilms die mensen over de hele wereld aanbidden.

Verhalen en anekdotes

Bij iedere film lees je over moeilijkheden waar de filmmakers tegenaan lipene, waar de inspiratie vandaan kwam en hoe de styling tot stand kwam. De hoofdstukken zijn aangevuld met schetsen voor de verschillende personages of bepaalde scènes, foto’s uit de archieven van Walt Disney en nog veel meer. De anekdotes van weleer maken dit boek helemaal compleet en een must-have voor iedere Disney-fan!

Ga direct naar The Disney Archives – 1921-1968 op BOL.com.

Recensie over The Disney Archives – 1921-1968

The Disney Archives van Taschen behandelt misschien wel de belangrijkste fase van de Walt Disney Company en zeker een periode waarin het bedrijf het meeste invloed had op de animatiewereld. De hoofdstukken zijn fraai vormgegeven, tjokvol fijne weetjes en anekdotes en vooral de vele schetsen en afbeeldingen maken het boek helemaal wat het is. Foto’s uit het leven of de dagelijkse praktijk van Disney Studio’s laten zien hoe het er aan toeging in de tekenzalen, waardoor je eigenlijk de belangrijkste keuze moet maken: wil je dit boek als de Taschen 40th anniversary edition of in groot formaat, zodat al die afbeeldingen nóg beter tot hun recht komen?

Titel: The Disney Archives – 1921-1968
Uitgever: Taschen
Aantal pagina’s: 512