Boek recensie: Tempeljagers 4: De Speer van Odin, Michael Reefs

Dit is het eerste boek over de Tempeljagers dat ik in handen neem. Het is een populaire kinderboekenserie door de Nederlandse kinderboekenschrijver Michael Reefs, die inmiddels heel wat spannende avonturenverhalen op zijn naam heeft staan. De Speer van Odin neemt je mee met de groep jonge Tempeljagers, die samen met tante Lara op zoek gaan naar de magische Speer van Odin. Deze speer zou de eigenaar zo’n beetje onoverwinnelijk maken, maar ligt goed beschermd verborgen in de koude Siberische vlakten, op het eiland Farblönvik. Het wordt echter spannend wanneer de geheimzinnige organisatie Mentiri de speer ook op het spoor is en alles op alles zet om hem te bemachtigen!

Op pad

Samen met tante Lara gaan Kim, Tess, Noah en Finn op weg naar het hoge noorden, waar ze eerst nog even een pittstop maken bij een oude bekende, de stoere Ragner, die hen de geheimen van het eiland Farblönvik vertelt. Hij zegt hen dat de oude viking Odger de enige was die de speer ooit in handen heeft gehad en daar dan ook onlosmakelijk mee verbonden is. Zijn helm lijkt het enige middel te zijn om op het eiland te kunnen komen (maar gelukkig weet Ragner nog een andere manier). De Mentiri hebben beiden in bezig: de helm is geruime tijd opgedoken in de Noordzee, Odger was ingevroren en weer tot leven gewekt. Dat maakt de Mentiri geduchte tegenstanders! Maar of dat niet genoeg is, doolt er op het eiland de grote mythische wolf Fenrir rond… die ze absoluut niet tegen zich in het harnas moeten jagen.

Mythologie en magie

Het verhaal van De Tempeljagers 4: De Speer van Odin is er eentje van mythologie en magie. De Noordse mythologie wordt dankbaar gebruikt voor het neerzetten van heel nieuwe sagen en legenden. Maar… misschien een beetje te veel. Het zal absoluut een pluspunt zijn als je de eerdere boeken al kent. Je kunt ze los van elkaar lezen, maar ik heb het gevoel dat er stiekem heel wat verwijzingen naar de eerdere delen zitten. Daardoor gaat het verhaal nu soms wat te snel vooruit, terwijl het op andere momenten juist iets te rustig doorkabbelt.

Ga direct naar De Tempeljagers 4: De speer van Odin op BOL.com.

Recensie over De Tempeljagers 4: De speer van Odin

Ik snap waarom De Tempeljagers zo’n populaire serie is. Hij is spannend, spreekt tot de verbeelding en maakt dankbaar gebruik van oude mythologie, dat altijd een succes oplevert. Toch zit er naar mijn mening té veel in dit boek. Nogmaals: wellicht als je het van de basis af de serie hebt gelezen, zal het anders zijn, maar als je d’r zo maar induikt, is het echt een overkill aan informatie en herinneringen. Door die hoeveelheid informatie is het verhaal soms wat droog, wat je ook terugziet in de dialogen tussen de verschillende personages. Het draait daarbij vooral om Kim en haar vriendinnetje Tess, wat het verhaal een ‘inclusief’ tintje geeft. Pluspunten daarvoor!

Titel: De Tempeljagers 4: De speer van Odin
Uitgever: Billy Bones
Aantal pagina’s: 272