Boek recensie: Staycation Guide

staycation guideOp vakantie gaan is altijd een dingetje. Alles lijkt maar verder, groter en langer te moeten. Daarbij slaan mensen ons eigen kikkerlandje steeds vaker over. En dat is ontzettend jammer! Wij hebben de afgelopen jaren bijvoorbeeld al heel wat staycations gedaan in verschillende steden in Nederland, en hebben geleerd dat er zo veel te ontdekken is. Gelukkig ben ik daar niet de enige in. Travelblogger Anne de Buck, die toch heel wat van de wereld heeft gezien, ontdekt ook in ons land nog heel wat pareltjes. In het boek Staycation Guide lees je van 22 steden de coolste plekken om te bezoeken.

Coole suggesties voor een citytrip

Ga je wel eens naar een stad in Nederland of België, dan is het boek Staycation Guide een leuke aanvulling voor in je boekenkast. in het boek worden 22 uiteenlopende steden besproken. Natuurlijk komen Amsterdam, Brussel en Groningen aan bod, maar ook ‘verborgen pareltjes’ als Zwolle, Gent, Leiden en Haarlem komen aan bod. Je kunt met dit boek letterlijk het hele land door en overal mooie plekjes ontdekken.

Verschillende elementen

Per stad worden steevast een aantal elementen besproken. Zo begint Anne in Staycation met het stukje Stay. Daarin komen een aantal hippe plekken naar voren waar je kunt overnachten. De plekjes zijn niet altijd de goedkoopste hotels, maar wel unieke plekjes. Je kunt natuurlijk altijd zelf op booking.com of trivago.com zoeken naar alternatieven! Na het stukje over de hotels is het tijd voor Food & Drink, waar originele restaurants en cafe’s worden besproken. Een kort stukje tekst geeft aan wat voor restaurant het betreft en wat Anne er zo bijzonder aan vond. Een adres en een URL geeft je bovendien wat meer houvast. Shoppen kan natuurlijk niet ontbreken in een stadsbezoek. Ook hier heeft Anna een paar geweldige adressen bij elkaar verzameld. Het leukst vond ik echter wel de Bucket List, met een aantal tips die je absoluut gezien, gedaan of ontdekt moet hebben. Ook de Local guide vond ik leuk en praktisch om te lezen. Dat geeft je net die inside look!

Conclusie over Staycation

Voor iedereen die wel eens op een citytrip gaat in eigen land: dit is een boekje dat je moet hebben. Het geeft je een mooie blik in verrassende steden. De informatie geeft geen perfect beeld van een stad, maar wel een goed begin. Het is altijd slim om ook bij de vvv vast een routekaart te halen voor een ontdekkingstocht door de stad, maar met deze adressen heb je alvast een paar pauzemomenten in handen. Hip, modern, Instagram-proof!

Door: Score: Staycation krijgt 7 van de 10 punten.

Staycation Guide,
Terra Lannoo, 224 pagina’s, hardcover.