Boek recensie: Spellslinger 2: Schaduwzwart, Sebastien de Castell

Ken je het eerste boek van Spellslinger al? Anders moet je onze recensie over Vogelvrij maar eens lezen! In dit tweede deel van Spellslinger: Schaduwzwart, gaat het verhaal van Kellen namelijk met een sneltreinvaart verder. Nadat Kellen is verbannen uit zijn dorp, struinen hij en zijn vrienden, de Argosi Ferius Parfax, die met haar rosse bos krullen en vreemde, poëtische uitspraken een unieke kijk op het leven heeft, en Reichis – een stelende en moordlustige eekhoornkat met een klein hartje, met wie Kellen kan praten.

Schaduwzwart

In het eerste boek heb je ook kunnen lezen dat Kellen last heeft van Schaduwzwart: een magische ‘ziekte’ die de eigenaar de gave geeft om het duistere element van de magie te bezitten, maar waarbij het duistere juist vaak de overhand neemt op de eigenaar van deze magische tatoeage. Tijdens hun zwerftochten – waarbij ze door de inwoners vaak met de nodige argwaan worden aangekeken – ontmoeten ze een heel bijzonder meisje en haar begeleidster, Seneira en Rosa. Rosa blijkt een Argosi te zijn, net als Ferius, waardoor Kellen een nieuwe wereld van kennis en informatie verkrijgt over het wel en wee van de Argosi. Seneira lijkt in eerste instantie blind te zijn (ze loopt geblinddoekt met een stok te zwaaien), maar na een korte tijd doet ze haar doek af… en blijkt ze ook Schaduwzwart te zijn. Het viertal hoopt op een manier waarop het schaduwzwart genezen kan worden en besluit naar het thuisfront van Seneira af te reizen. Haar vader heeft immers één van de beste universiteiten van het land, waar mensen van de omliggende landen hun kinderen naartoe sturen.

Gemaakt zwart

Vanaf dat moment kom je ook wel een beetje in een achtbaan van informatie en strubbelingen. Kellen leert heel veel van de Paden van de Argosi, maar denk niet dat Ferius hem daar veel van wil leren. Hij moet kiezen: wil jij overleven en leren hoe je moet vechten, wil hij terug naar huis, strijden tegen het onrecht of met de mysterieuze Ferius op pad? Al die vragen meer komen op zijn pad, terwijl ze naarstig op zoek zijn naar de oorzaak van het Schaduwzwart waar veel kinderen last van lijken te hebben. Al snel ontdekken ze dat er een magiër achter deze epidemie zit: hij heeft een manier gevonden om schaduwzwart te veroorzaken en kinderen daarmee te beheersen…

Conclusie over Spellslinger 2: Schaduwzwart

Met Schaduwzwart heeft Sebastien de Castell een geweldig vervolg geschreven op Vogelvrij. Het gaat dieper in op de magische wereld, hoewel de Jan’Tep, de basisclan van Kellen, maar zijdelings genoemd wordt. Belangrijker is de Argosi, een zwerversclan die bestaat uit verschoppelingen uit allerlei culturen. Het is een boek vol vertwijfeling en onzekerheid, maar ook over duidelijkheid, kennis en nieuwe informatie. Grappige noot hierin zijn de uitspraken van Ferius, maar ook vooral die van Reichis, de oogbollen-etende eekhoornkat die in dit boek best een grote rol heeft gekregen als sidekick.

Door:
Score: Spellslinger 2: Schaduwzwart krijgt 9 van de 10 punten.

Spellslinger 2: Schaduwzwart,