Boek recensie: Snap! Fotograferen met je smartphone, Anki Wijnen

snap!Heb jij een smartphone binnen handbereik? Vast wel. Ik merk zelf bijvoorbeeld al wanneer ik mijn telefoon even niet bij me heb. Niet dat we met elkaar vergroeid zijn, maar het is toch wel een handig ding voor van alles en nog wat. Ik houd er mijn agenda op bij, 1001 lijstjes, gebruik ‘m om snel even iets op te zoeken, Instagram te checken, maar ook om zelf foto’s mee te maken. En die zijn – eerlijk gezegd – wat wisselend van kwaliteit. Tijd voor een upgrade van die skills, zoals je begrijpt! Ik keek dan ook uit naar het boek Snap! wat ingaat op het fotograferen met je smartphone. Het is geschreven door Anki Wijnen, fotograaf achter Zilverblauw (google it!).

Van begin tot eind

Wat zo krachtig is aan het boek Snap! Fotograferen met je smartphone, is dat het alle aspecten van het fotograferen met je smartphone behandelt. Welke smartphone je daar het beste voor kunt gebruiken (nou ja – waar je op kunt letten wanneer je een smartphone koopt, Anki heeft zich wijselijk onthouden van advies over een merk en type – dat voorkomt nodeloze discussies en maakt het boek natuurlijk behoorlijk tijdgebonden. Snap! gaat juist in over de technieken die komen kijken bij fotografie, ongeacht het apparaat dat je gebruikt. Diafragma, sluitertijd en ISO-waarde komen netjes uitgelegd aan bod en worden met woord en beeld toegelicht.

Gevoel

Het belangrijkste van het boek Snap! is wel dat je jouw eigen gevoel volgt, als het aankomt op het maken van de foto. Denk daarbij aan het maken van een geschikte compositie, waar je op moet letten als je gebruik maakt van kleur, schaduwen en het zorgen voor een bepaald thema in je foto’s. Het handige aan het werken met een smartphone is dat je de foto’s natuurlijk maakt met een soort mini-computer, die ook bovengemiddeld geschikt is voor het bewerken van foto’s. Eventuele foutjes zijn daarmee zo opgelost, maar ook andere elementen kun je meteen verbeteren. Maak de foto’s lekker helder, contrastrijk, kleurig… wat je maar wilt. Zorg in ieder geval dat het jouw foto’s worden – met jouw unieke stijl en gevoel. En dat alle elementen recht staan, natuurlijk. Niets zo storend als een scheve horizon of schuine gebouwen… ook daar kun je een app voor vinden. En Anki laat er een aantal voor je zien.

Conclusie over Snap! Fotograferen met je smartphone

De beste camera is de camera die je bij je draagt. Dat is wel een stelregel waar je je aan kunt houden. Een mooie introductie, maar ook voor een mooi totaalbeeld van wat je nu eigenlijk kunt met je smartphone.

Door:
Score: Snap! Fotograferen met je smartphone krijgt 8 van de 10 punten.

Snap!,