Boek recensie: Siggi en de Vikingen – de Steen van Eileen, Elisabeth Mollema

Siggi en de Vikingen - de Steen van Eileen, Elisabeth MollemaIn het eerste boek over Siggi de Viking, De Vloek van Freya heb je mogen kennismaken met een heel bijzondere en intelligente Viking, Siggi. Hij wist op zijn eigen (een beetje koppige) manier ervoor te zorgen dat het eiland bevrijd werd van een heftige vloek, waardoor er telkens een zware storm opstak zodra de mensen van het eiland probeerde te varen. En dat betekend natuurlijk dat de wereld van de Vikingen een stuk groter is geworden! Maar nu draait het spannende verhaal om een nieuw mysterie: de Steen van Eileen.

Schotten en scheef

Nu de Vikingen van het eiland af kunnen varen, maken ze daar dankbaar gebruik van. Helaas zijn het niet zo’n goede schippers. Logisch, ze konden al jaren niet varen, maar als ze in een storm terecht komen, drijven ze al snel af. Helemaal naar Schotland, zelfs, en dat is best een eind, vanaf Noorwegen. Grappig genoeg is het ook echt zo gegaan, dat de Noormannen via Schotland naar Engeland vaarden en daar flink huis hielden. In Siggi en de Vikingen – De Steen van Eileen gaat het echter wat anders. Want de Schotten blijken nagenoeg onverslaanbaar te zijn. Met hun luide doedelzakmuziek weten ze de Vikingen telkens weer te overrompelen. Als ze het met vechten niet kunnen winnen, dan moet er iets anders te bedenken zijn. En laat het bedenken van slimme plannetjes nou net de specialiteit zijn van Siggi!

Cartoonesk

Ook dit deel van Siggi staat vol met grappige tekeningen. Het lijkt daarin erg op boeken als Dagboek van een Loser (hoewel het niet als dagboek is opgeschreven) of De Waanzinnige Boomhut. Dit soort graphic novels zijn bijzonder geschikt voor kinderen die niet zo goed kunnen lezen of niet zo veel plezier beleven aan lezen. Die zullen wel genieten van de vele plaatjes en vooral de bizarre humor die in het boek zit. Soms is die een beetje plat en gaat hij een tikje over de top naar mijn mening, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen daar wel van genieten.

Recensie over Siggi en de Vikingen: De steen van Eileen

Dit tweede avontuur van Siggi de Viking sluit perfect aan op het eerste boek, maar is ook prima los te lezen. In dit deel ontdekken onze Vikingen Schotland, wat zorgt voor de nodige botsingen. Gelukkig weet Siggi een geweldige list te bedenken om de Schotten wat te temperen en om de tuin te leiden. Wat dat betreft lijkt hij wel een beetje op Wicky de Viking, maar dan grappiger.

Siggi en de Vikingen: De steen van Eileen,
Illustrator: Eliane Gerrits
Uitgever: Uitgeverij Moon, 366 pagina’s, hardcover.