Boek recensie: Schilderboek – geheime recepten van de oude meesters onthuld en beschreven, Lux Buurman

Schilderboek - geheime recepten van de oude meesters onthuld en beschrevenHet Schilderboek is echt een boek voor iedereen die van schilderen houdt – wat je ook schildert. Of dat nu mensen zijn, bloemen, robots, indrukwekkende uitvindingen… je kunt altijd leven van de technieken die de oude meesters tot in de puntjes hebben geperfectioneerd! Het boek is geschreven voor Lux Buurman en Ab van Overdam – beide fervent schilders en maar wat bereid om hun kennis en ervaring te delen in dit mooie en praktische boek.

Leren

Wat vooral opvalt in dit boek is de combinatie tussen theoretische kennis en praktijk. Je duikt echt de geschiedenis in om lering te trekken van oude schildermeesters, om die kennis en ervaring in de praktijk te brengen in helder omschreven technieken en manieren om je schilderkunst te verbeteren. Die technieken zie je dan weer in woord en beeld. Soms als een stap-voor-stap instructie, maar soms ook enkel het resultaat van een bepaalde handeling. Al die losse stukjes kennis leiden je overigens niet tot een eindresultaat – het is immers geen ‘kleuren op nummer’, maar geven je een geweldige basis voor het maken van je eigen creaties.

Leerschool

Om al die kennis goed over te brengen, is het Schilderboek opgedeeld in twee delen, die ieder weer zijn opgesplitst in een aantal hoofdstukken. Na een deel waarin de theorie, de bouwstenen van een schilderij en de omlijsting van de schilderkunst worden uitgelegd, ga je in het tweede deel aan de slag. Daarbij wordt eerst een stukje verteld over tekenen – de materialen en het alom leidende perspectief van een tekening. Die basis moet je weten voor welk project dan ook. Daarna ga je denken in tonen, kleuren en het effect van licht. In het zesde hoofdstuk tenslotte ga je het menselijk lichaam ontleden in schema’s. Je krijgt de theorie van een perfect menselijk lichaam voor je kiezen, zodat je die goed kunt neerzetten. In het zevende hoofdstuk, op pagina 139, ga je aan de slag met het schilderen zelf. De basis van het schilderen komt hier aan bod, met alle verschillende schildertechnieken die je kunt gebruiken. Het is bijzonder prettig om te zien welke resultaten de verschillende technieken tot gevolg hebben, zodat je kunt bepalen wanneer je ze wilt inzetten.

Realisme

Om je schilderijen echt tot leven te wekken, moet je een paar technieken (trucjes vind ik een ondermaatse benaming in deze) beheersen, zoals het maken van ruimtelijke voorwerpen vol details. Zo leer je hoe je huid schildert, maar ook haar, bond, schelpen, bloemen, insecten en nog veel meer. Vanaf hoofdstuk 9 ga je wat aan het experimenteren met verschillende technieken, zodat je daar de verschillende effecten van kunt beoordelen. Hoe omvangrijk kun je een schilderboek maken?

Ga direct naar Schilderboek – geheime recepten van de oude meesters onthuld en beschreven op BOL.com.

Recensie over Schilderboek – geheime recepten van de oude meesters onthuld en beschreven

Het Schilderboek duikt te geschiedenis in om je de basistechnieken van het schilderen te tonen. Het fijne van dit boek is dat het geen stap-voor-stap instructieboek is, maar dat het heel algemeen verschillende technieken aanleert, die je vervolgens zelf in de praktijk kunt brengen – bij onderwerpen en schilderijen die jouw aanspreken. Of dat nu een stilleven is, een portret of een fantasiewereld. En dat werkt uiteindelijk toch het beste!

Schilderboek – geheime recepten van de oude meesters onthuld en beschreven,
Uitgever: Komma, 256 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789491525629. Prijs: 49.95 euro.