Boek recensie: Schijndood, Angela Marsons

Westerley Research Center is niet een plek waar je voor de lol naartoe gaat. Deze ‘body farm’ is een onderzoeksinstituut dat de menselijke ontbinding onderzoekt. Daarom zul je op hun terrein lijken en lichaamsdelen tegenkomen in verschillende staten van ontbinding. Wat is er een betere plek om je te ontdoen van een lijk? Dat zou je denken, maar dankzij de oplettendheid van de werknemers wordt inspecteur Kim Stone en haar team op de zaak gezet. In Schijndood onderzoeken ze het lichaam van een jonge vrouw, haar gezicht ingeslagen en bebloed, dat niet tussen de andere lichamen hoort. Binnen een paar dagen wordt een tweede meisje aangevallen en voor dood achtergelaten, zwaar gedrogeerd en haar mond vol aarde. Stone en haar team beseffen dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Hoeveel lichamen wachten er op het terrein om ontdekt te worden? En wie zal de volgende zijn? Dan verdwijnt een lokale verslaggeefster, Tracy Frost.

Niet zo luguber als het klinkt

Als je nu denkt dat je Schijndood links laat liggen, omdat het te bruut en gruwelijk zal zijn, kan ik je geruststellen. Hoewel dit boek alle elementen in zich heeft om té bloederig en onaangenaam te kunnen zijn, was dat niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, het is nog altijd een bloederig geheel, maar niet op een over-the-top manier. Het boek probeerd je nergens te choqueren. Logischerwijs moeten plaatsen als Westerley bestaan, in naam van de wetenschap en om misdaden te helpen oplossen. Je zou kunnen hopen dat hun beveiliging iets beter is dan die van Westerley in dit boek. Die schampere beveiliging was overigens het enige wat echt verbazingwekkend was in dit boek. Angela Marsons heeft een fantastisch team rond Kim Stone gebouwd en het is fijn om te lezen hoe ze samenwerken en met elkaar omgaan. Er is wat wrijving tussen Stone en haar meerdere, maar de relatie is geloofwaardig – hij is eraan gewend dat ze resultaten behaalt en zij is gewend om haar zin te krijgen.

Verleden, heden en toekomst

Het ironische is, dat Stone de vermiste journalist niet kan uitstaan. Toch zal zij met haar team een onderzoek moeten leiden. Het is uiteindelijk de gerechtigheid waar ze voor strijden, zo houdt ze zichzelf en haar team voor. Bovendien moeten ze potentiële andere slachtoffers voorkomen. Daarmee laat de auteur ook zien hoe gebeurtenissen in ons verleden ons leven tekenen, op wat voor manier dan ook. Verwaarlozing en mishandeling spelen hierin een best grote rol. De vraag is natuurlijk in hoeverre je jouw leven daardoor moet laten leiden en in hoeverre je daar bovenuit kunt stijgen, zoals onze hoofdpersoon heeft gedaan in Schijndood.

Ga direct naar Schijndood op BOL.com.

Recensie over Schijndood

De Kim Stone-boeken zijn wel in serie geschreven met een subtiele rode draad, maar kun je zonder problemen los van elkaar lezen. Een enkele verwijzing zal langs je heen kunnen gaan, maar het is een prima afgesloten verhaal. Je kunt dus in de serie stappen op dit moment. Het verhaal is soepel geschreven en heeft een fijn verloop. De personages komen geloofwaardig over, het zijn niet echt karikaturen, zoals je in sommige thrillers tegenkomt. Dat maakt het lezen ook prettiger, eerlijk gezegd, hoewel die uitgesproken types soms ook wel een welkome afwisseling zijn.

Titel: Schijndood
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 400