Boek recensie: S.T.A.G.S., M.A. Bennett

Als je voor een dubbeltje geboren wordt, dan zul je nooit een kwartje worden. Een alom bekend gezegde waar – in ieder geval volgens de kwartjes – een grote kern van waarheid in zit. Niet dat ze dit hardop zullen uitspreken, maar in sommige gevallen wordt het pijnlijk duidelijk. Zo ontdekt ook Greer MacDonald, een meisje dat samen met haar vader in een tussenwoning in Engeland woont. Ze hebben het niet breed, maar wel gezellig. Als Greer echter de kans krijgt op met een beurs naar de prestigieuze St. Aidan de Grote School (S.T.A.G.S. in het kort) mag, grijpt ze die kans met beide handen aan. Een school waar je zo’n 50.000 pond per jaar voor moet neertellen… die kans laat je niet schieten!

Middeleeuws

Maar het gaat er allemaal een beetje anders aan toe op St. Aidan dan ze in eerste instantie gedacht had. De oude tradities (de school is zo’n 1000 jaar oud) worden er nog volop geëerd. De studenten lopen er bijvoorbeeld in mantels over hun kleding, de leraren moeten met ‘Broeder’ worden aangesproken en moderne technieken? Die worden met een grote boog ontweken. Een heel grote boog. De studenten mogen niet eens zelf een telefoon hebben! De kinderen die met een beurs op deze school zitten vinden het maar wat raar, maar de gevestigde orde op S.T.A.G.S., de kinderen van adel, zogezegd, vinden het heerlijk. Er is een groepje van zes kinderen, de Middeleeuwers, trekken de kar zo’n beetje. Ze hebben een bevoorrechte positie op school en kijken werkelijk op iedereen neer die ‘anders’ is. Of normaal, afhankelijk van welke kant je het bekijkt.

Uitnodiging

Dan is het tijd voor de herfstvakantie. Iedereen gaat naar huis, op een paar kinderen na. Greer ontvangt een bijzondere uitnodiging: een chique kaart, verzegeld met een lakzegel, met drie woorden erop: jagen schieten vissen. Het blijkt een uitnodiging te zijn van de belangrijkste Middeleeuwer: Henry de Warlencourt, een jongen die afstamt van één van de bekendste kruisvaarders uit de middeleeuwen. Hij nodigt drie kinderen die via een beurs op S.T.A.G.S. zitten uit om samen met hem (en de vijf andere Middeleeuwers) de vakantie te vieren op zijn landgoed, Longcross Hall.

Jachtseizoen geopend

Eenmaal op het landgoed aangekomen worden Greer samen met Chanel Ashford (Nel voor vrienden) en Shafeen Jadeja ondergedompeld in de oude cultuur met dito gebruiken door de MIddeleeuwers. En tja, daar hoort ook een flink potje jagen bij! Ze trekken er regelmatig op uit om op herten te jagen, op fazanten te schieten en te vissen. Maar er gebeuren toch wel rare dingen. Dat wist je al na het lezen van de intro, maar langzaam maar zeker ontrafelt het hele verhaal zich.

Conclusie over S.T.A.G.S.

Al in het eerste hoofdstuk lees je dat het hele boek een soort bekentenis is van Greer. Ze zit met een moord in de maag en wil graag haar verhaal kwijt. Wat, wie en hoe, dat krijg je niet te lezen. Langzaam maar zeker krijg je het hele verhaal te horen, waarbij het verhaal soms even wordt onderbroken door (tja, als ik dat had geweten) of (daar kijk ik nu heel anders tegenaan) wat het verhaal een persoonlijke touch geeft. Het boek heeft ineen interessante insteek: zowel de adel tegen de burgers, maar ook de techniek tegen oude gebruiken, de gevaren van moderne middelen en natuurlijk hoe een klein clubje ontzettend veel macht kan hebben. Het boek is heerlijk geschreven en neemt je echt mee naar de afgelegen Britse natuurpracht en rijke geschiedenis. Een aanrader: het is echt een pageturner dat je wil blijven lezen. Enneh: niet nadoen, he! Door: Score: S.T.A.G.S. krijgt 9 van de 10 punten.

S.T.A.G.S., Meis en Maas, 370 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: isbn9789030503477. Prijs: 17.99 euro.