Boek recensie: Reis om de wereld in 80 dagen, Jules Verne

Sommige verhalen blijven tot de verbeelding spreken. Oude avonturen, die de tand des tijds hebben doorstaan, worden keer op keer in een nieuw jasje gestoken. Niet dat ze naar deze tijd worden getrokken – dat zou een beetje raar zijn (en wel een bizar avontuur opleveren in dit geval) maar met nieuwe manieren, technieken en vertelstijlen kun je heel wat nieuwe wendingen geven aan een verhaal. Zo pakte uitgeverij Maretak het verhaal van Jules Verne aan: Reis om de wereld in 80 dagen. Tegenwoordig zou dat een wel heel makkelijke uitdaging zijn: in 80 uur zou al genoeg ruimte bieden voor een lekkere lunch, uitgebreid diner en even shoppen, maar dankzij een nieuwe stijl wordt ook dit verhaal helemaal naar dit millennium getrokken.

Travel Challenge

Ook lang geleden werden er al challenges gesloten. En dan geen ice-bucket challenge, of een cinnamon challenge, maar een iets spectaculairdere. Wanneer Phileas Fogg, een Engelse heer, in zijn vriendenclub verkondigd dat hij best in 80 dagen een reis rond de wereld kan maken, maken zijn vrienden hem voor gek uit. Toch gaan ze de weddenschap aan: ze bieden hem een bedrag van 20.000 pond aan, en beloven zijn reiskosten te vergoeden. Je moet wel weten dat in die tijd het openbaar vervoer nog niet zo goed was geregeld als nu – de treinen waren bovendien een stuk minder snel – en vliegtuigen bestonden nog niet. Het is dus echt een fikse uitdaging!

Misverstanden

Alsof die uitdaging alleen niet genoeg blijkt, is er ook nog sprake van een vervelende misvatting. Een inspecteur van de politie is namelijk op zoek naar een bankrover. Er zou 20.000 pond zijn gestolen… precies het bedrag waar Phileas Fogg mee rondloopt! En het is natuurlijk bijzonder verdacht dat hij in zo’n enorme vaart van de ene plek naar de andere plek reist. Dat zet inspecteur Fix alleen maar meer aan het denken. Gelukkig kan Phileas Fogg rekenen op zijn assistent, de butler Passepartout, en een vrouw die hij tijdens zijn reis leert kennen: Aouda. Maar een groter gezelschap betekent ook dat er meer mogelijkheden zijn voor problemen… Zal het hem lukken om een reis om de wereld in 80 dagen te maken?

Recensie over Reis om de wereld in 80 dagen

Een bekend avontuur is altijd gevaarlijk om opnieuw te vertellen. Er zijn zo veel zaken waar je rekening mee moet houden! En hoewel er in dit boekje wat vrijheden zijn veroorloofd ten opzichte van het originele verhaal, is de basislijn goed in tact gehouden. Het verhaal blijft spannend, is vlot te lezen op niveau AVI M6 en dankzij de grote illustraties komt het verhaal goed tot zijn recht. Een boek dat je zeker gelezen moet hebben en leuk is voor zowel jongens als meisjes. Met recht een Best Book Forever!

Reis om de wereld in 80 dagen,
Illustrator: Ivan Bigarella
Uitgever: Corona, 78 pagina’s, hardcover.