Boek recensie: Praktisch handboek piano, Mary Sue Taylor en Tere Stouffer

praktisch handboek pianoEr zijn een paar dingen die ik altijd nog eens wil doen in mijn leven. Zoals de piano leren bespelen. In principe is het een kwestie van ‘er aan beginnen’, ik weet het, maar toch blijft het lastig om die discipline op te brengen. Hoewel we alle middelen in huis hebben, moet je nagaan! Onlangs ontving ik het boek Praktisch Handboek Piano in de bus – een voorteken, zou je zeggen. Dus: tijd om de (elektrische) piano maar eens af te stoffen en het boek ter hand te nemen.

Van het begin af aan

Het fijne van het Praktisch Handboek Piano is wel dat het boek er van uit gaat dat je nog helemaal niets weet. Ze beginnen dus echt bij de basis, van de goede zithouding (heel belangrijk!) tot aan de houding van je handen. Ook komt de vingerplaatsing aan bod, met een paar korte en heel eenvoudige oefeningen. Dat brengt je alvast in de stemming, maar daarnaast leert het je ook waar je vingers en handen moeten staan. Een heel belangrijke basis. Het is namelijk wel de bedoeling dat je blind leert pianospelen, zodat je al je aandacht op de bladmuziek kunt houden!

Practice, practice, practice!

Zoals met zo veel instrumenten gaat het ook bij pianospelen om oefenen. Oefenen, oefenen, oefenen. Gelukkig wordt je daar bij het Praktisch Handboek Piano voor op je wenken bedient, want het boek staat vol kleine liedjes die je kunt gebruiken om steeds beter te leren pianospelen. Die liedjes hebben bovendien een fijne opbouw, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan en je liedjes voorgeschoteld krijgt die boven je niveau liggen. Zo krijg je zelfs het notenschrift aangeleerd op een heel eenvoudige en stap-voor-stap techniek. Bij ieder stuk bladmuziek zie je ook een stuk van de piano dat je moet gebruiken, aangevuld met een paar aanwijzingen van de schrijver.

Conclusie over Praktisch Handboek Piano

Heb jij altijd al piano willen leren spelen? Het Praktisch Handboek Piano neemt je mee door het hele proces, van de eerste vingerzettingen tot ingewikkelde nummers die je met twee handen speelt. Het boek heeft een mooie leerlijn ontwikkeld, maar ziet er een tikje oubollig uit. Nadeel vind ik ook dat de bladmuziek wat klein is gedrukt: als het boek op A4 was geprint, was de leesbaarheid aanzienlijk beter. En dat is toch wel een must-have in een lesboek als dit.

Door:
Score: Praktisch Handboek Piano krijgt 6 van de 10 punten.

Praktisch Handboek Piano,