Boek recensie: Opgeruimd leven, Eva Brumagne

opgeruimd levenIn onze gehaaste maatschappij is er zelden tijd om even stil te staan. Ons leven wordt grotendeels in beslag genomen door plannen, afspraken maken en omdat we zo veel ‘moeten’. Dat maakt het niet altijd prettig, eerlijk gezegd. Zo veel dingen aan je hoofd… gelukkig ben je niet de enige. Bovendien zijn er tal van manieren om wat meer rust te maken in die bovenkamer. Eva Brumagne weet daar alles van – zij is zakenvrouw en bovendien deels belast met het runnen van een eigen gezin. Drukke bezigheden waar je met gemak 30 uur per dag mee zou kunnen vullen. Toch heb je niet zo veel uur… In een Opgeruimd Leven vertelt Eva je van alles over het organiseren en plannen van je leven.

In stukjes

Om een opgeruimd leven te kunnen maken, moet je natuurlijk wel ergens beginnen. Eva maakt in het boek Opgeruimd Leven een duidelijke splitsing in Orde in je huis, Ruimte op je werk en Rust in je hoofd. Titels van hoofdstukken die tot de verbeelding spreken en in het boek zelf op sprekende en pakkende wijze worden uitgewerkt en toegelicht. Ieder hoofdstuk is weer onderverdeeld in kleinere hoofdstukken, waarin ze ingaat op het grote voordeel van minder spullen, hoe jij je huisgenoten meekrijgt, hoe je werkplek er uitziet en handige manieren om automatisering in te zetten.

Uit de praktijk

Opgeruimd Leven laat vanuit de praktijk zien hoe je bepaalde zaken kunt organiseren, zodat je het makkelijker en eenvoudiger zult krijgen om alles te kunnen voltooien. Eva omschrijft hiervoor een aantal situaties, waaraan een aantal mogelijkheden gekoppeld worden. Het is dan uiteraard aan jou om er een te proberen die je dicht bij het hart ligt – doe je dat, dan kun je ze veel eenvoudiger volhouden. Naast organisatorische tips en trucs staan er ook tal van andere oefeningen in om rustig te blijven, het overzicht te bewaren en bijvoorbeeld ook handige apps om takenlijstjes in bij te houden. Zelfs het principe van Bullet Journaling komt aan bod!

Conclusie over Opgeruimd leven

Wil je een minder chaotisch en hectisch leven? Dan is het boek Opgeruimd Leven echt iets voor jou. Het vertelt je vanuit de praktijk waar je winst kunt behalen. Het boek is gericht op zowel het huishouden als de werkvloer, hoewel het grootste deel op het organiseren van het thuisfront gaat. Het is vlot geschreven met sprekende voorbeelden en praktische tips, die je meteen in de praktijk kunt brengen. Minpunt vind ik de kaders: donkergroene tekst op een lichtgroene achtergrond lezen zeker niet prettig.

Door:
Score: Opgeruimd leven krijgt 7 van de 10 punten.

Opgeruimd leven,