Boek recensie: Nachthandel, Lee Child

Het spannende boek Nachthandel is inmiddels het 22e boek over de veteraan Jack Reacher, een man die toch zeker tot de verbeelding spreekt. Deze reus (ironisch genoeg in de films gespeeld door de niet-zo-grote Tom Cruise) heeft een klein hartje en leeft volledig volgens zijn eigen regels. Blijkbaar heeft hij meer dan geld genoeg, aangezien hij zonder problemen het land kan rondreizen, in motels overnacht en zijn kleren niet wast maar simpelweg vervangt door nieuwe kleding. Och, het zorgt er in ieder geval voor dat hij zonder enige bagage rondtrekt, en dat maakt het reizen zelf wel een stuk eenvoudiger. In Nachthandel is de aanleiding voor zijn avontuur wel heel bijzonder.

Door een ringetje

Tijdens een van zijn wandelingetjes ontdekt Jack in Nachthandel namelijk een ring van zijn oude militaire academie, West Point. Die ring kreeg je niet zo maar: daarvoor heb je heel wat ellende moeten doorstaan en ontberingen moeten doormaken. Te zien aan het formaat van de ring en het ontwerp ervan moet de ring bovendien van een vrouw zijn geweest – die hebben het vaak nog zwaarder gehad, omdat ze zich dubbel moesten bewijzen tegenover hun mannelijke klasgenoten. Hoe kan het dat die ring bij de lommerd is beland? Het prikkelt Jacks nieuwsgierigheid en hij besluit het spoor terug te volgen naar de bron. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot: het blijkt een lange keten van kleine criminelen te zijn, die telkens proberen om Jack tegen te houden… en dat is natuurlijk niet zo slim.

Nachthandel

Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat er een schimmig handeltje achter het verhaal steekt. Tijdens zijn ontdekkingstocht treft hij namelijk een oud-FBI-agent, Bramall, die bezig is vanuit zijn functie als privédetective. Hij is ingehuurd door een rijke dame, die op zoek is naar haar zus. Daar heeft ze al een paar jaar geen contact mee gehad, en ze vermoed het ergste. Zou het dezelfde vrouw kunnen zijn? Bij toeval komen de twee elkaar weer tegen in een klein en afgelegen dorpje, waar het episch centrum lijkt te zijn. Toch krijgen ze daar geen voet aan de grond. Iedereen houd zijn mond dicht of weet simpelweg niets… hoe komen ze verder in dit verhaal?

Conclusie over Nachthandel

De boeken van Jack Reacher zijn geweldig. Ze spreken tot de verbeelding omdat Jack zo’n aimabel personage is. Een ruwe bolster met een blanke pit. In Nachthandel is er overigens niet zo veel actie, maar des te meer detectivewerk. De actiescènes die er zijn lopen volgens het vaste stramien, namelijk Jacks berekenende brein. Dat maakt het verhaal lekker snel en vlot leesbaar, met een vleug sarcasme die door het boek heen telkens weer terugkomt. Een geweldige pageturner!

Door: CooleSuggesties
Score: Nachthandel krijgt 9 van de 10 punten.

Jack Reacher 22: Nachthandel, Lee Child