Boek recensie: Mindhunter, John Douglas en Mark Olshaker

Als je abonnee bent van Netflix, dan heb je vast wel de nieuwe serie Mindhunter voorbij zien komen. Hierin duikt een team aan experts telkens weer op een grote zaak die de wereld in bedwang hield. Je zou Mindhunter eigenlijk kunnen zien als een gigantische profiler-reeks, zoals bijvoorbeeld series als Profiler, Lie to me of Numbers. Maar met één groot verschil. Mindhunter is echt uit het leven gehaald. Het zijn zo’n beetje de memoires van de beide schrijvers, die jarenlang als profiler actief zijn geweest en menig gespuis van de straat hebben gehaald.

Waar gebeurd

Wat dit boek zo bijzonder maakt, is dat de serie echt uit het leven gegrepen is. De serie bestaat uit een flinke serie waargebeurde verhalen. Je zult dus heel wat namen voorbij zien komen die je al bekend voorkomen. En in het boek Mindhunter lees je dus ook hoe die criminelen tegen de lamp zijn gelopen. Soms blijkt dat puur toeval te zijn geweest, maar een andere keer blijkt het vernuftig brein van de profiler een groot aandeel in die aanhouding te hebben gehad. Die mix maakt het ook erg geloofwaardig. In geen enkel verhaal is het enkel en alleen de profiler die de dader weet te pakken, zoals je in veel Amerikaanse televisieseries wel het geval is. Ze zijn maakbaar. Ze zijn menselijk.

Filmisch verteld

Wat de verhalen echter zo krachtig maakt, is dat de verhalen zo beeldend zijn omschreven dat je ze bijna letterlijk zou kunnen verfilmen. De avonturen van Mindhunter zijn zo geschreven dat je ze zonder problemen voor de geest kan halen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit boek al bijna 20 jaar op de boekenplanken te vinden is – en het is nog net zo spannend als toen. Wel zorgt het voorwoord voor een extra stukje diepgang: daarin wordt namelijk gemeld dat sommige zaken wat anders zijn dan ze er toen voorstonden. Sommige zaken waren namelijk nog niet afgerond en inmiddels zijn die zaken wel opgelost.

Conclusie over Mindhunter

in dit spannende boek kruip je letterlijk in het brein van de grootste criminelen die de afgelopen jaren op onze aarde hebben rondgelopen. Je zou het boek kunnen zien als de memoires van een echte profiler. Het boek is heerlijk vlot geschreven. De gebeurtenissen zijn waargebeurd, maar worden aan je voorgedragen alsof je samen in de kroeg zit met de mannen, napratend over hun avonturen. Door: Score: Mindhunter krijgt 9 van de 10 punten.

Mindhunter, Luitingh-Sijthoff, 464 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789024577101. Prijs: 15 euro.