Boek recensie: Mijn onvergetelijke ontvoerder, Greet Beukenkamp

mijn onvergetelijke ontvoerderHeb je wel eens gehoord van het Stockholmsyndroom? Dat is geen enge ziekte of afwijking, maar een psychologisch fenomeen waarbij een ontvoerde speciale gevoelens gaat ontwikkelen voor de ontvoerders. Dat is ook het geval in het spannende boek Mijn onvergetelijke ontvoerder, geschreven door Greet Beukenkamp. In dit boek speelt Daphne de hoofdrol. Ze wordt door drie gewapende mannen ontvoerd en opgesloten in een kelder. Daar wordt ze met wisselend succes behandeld. Ze moet immers in leven blijven, anders krijgt ze het vast niet voor elkaar om het losgeld te krijgen waar ze om vragen!

Lieve ontvoerder

De drie ontvoerders bestaan uit de Bolle, de Lange en David. Je snapt het al: David is de persoon waarmee Daphne wat contact krijgt. Hij is de eerste die tegen Daphne praat en met wie ze af en toe een paar woorden wisselt. Die woorden worden langzaam aan gesprekjes, die leiden tot … nou ja – een soort verliefdheid. In het boek, dat je als een soort dagboek zou kunnen lezen, ontdek je hoe de emoties van Daphne in een achtbaan worden geslingerd en alle kanten op gaan. Je leest mee over de drie weken waarin ze gevangen is geweest, over de onzekerheid, de twijfel, de angst en ook door de warme vriendschappelijke gevoelens die ze langzaam jegens haar ontvoerders begint te ontwikkelen. Vooral voor die ene onvergetelijke ontvoerder!

Chonologisch

Het spreekt voor zich dat dit boek zich helemaal chronologisch afspeelt. Helemaal vanuit het perspectief van Daphne, zelfs. Dat betekent wel dat je helemaal geen informatie krijgt over de achterban – je ziet niet of en hoe erg haar ouders in paniek zijn, hoe ze proberen het losgeld voor elkaar te krijgen – of dat er uberhaupt wel is… ook nadat Daphne bevrijd is blijven er nog al wat losse eindjes aan het verhaal. Hoe is het gegaan met de ontvoerders? Waar zijn ze? Zijdelings vang je op dat ze nog niet gepakt zijn, maar hoe zit het nou met David? Was hij een milde ontvoerder of een goede toneelspeler?

Conclusie over Mijn onvergetelijke ontvoerder

Een spannend verhaal dat je stap voor stap meeneemt in de wereld van ontvoering en het eerder genoemde Stockholm-syndroom. Dat maak je nu van heel dichtbij mee, wat het wel zo indrukwekkend maakt. Je snapt ineens hoe het komt dat iemand van diens ontvoerder kan gaan houden! Ondanks de losse eindjes op het snelle en abrupte einde toch een heerlijk boek om te lezen.

Door:
Score: Mijn onvergetelijke ontvoerder krijgt 7 van de 10 punten.

Mijn onvergetelijke ontvoerder,