Boek recensie: Man o man, Nathan Vos

Man zijn is niet altijd even gemakkelijk. We zitten namelijk in een lastige tijd, waarin mannen zowel de stoere houthakkende en berenworstelende oermensen moeten zijn, maar tegelijkertijd ook luiers verschonende patisiers. Probeer daar maar eens een goede middenweg in zien te vinden. Daar bovenop komt een maatschappij die steeds meer van je vraagt, een paar keer op vakantie, allebei de nieuwste modellen auto voor de deur… man o man, dan moet je wel meer uren draaien dan je leven lief is. Dat is ook een boodschap die Nathan Vos, die in 2015 zijn broer David verloor aan zelfdoding, aan mannen wil meegeven.

Leef het leven

“Want,” zegt hij, “wij mannen moeten wat minder klooien, en meer een écht leven leiden. Vaak weten we niet waar we voor staan, hoe we het beste met onszelf en anderen moeten omgaan en wat we nou eigenlijk echt willen. Meestal spelen we rollen. En dat is onhandig, zonde, en soms dus gevaarlijk.” En dus vertelt hij in Mam o man een betoog over zijn ervaringen en bevindingen die voor aan de zelfdoding vooraf gingen, maar ook de indrukwekkende periode daarna. Al die ervaringen en gebeurtenissen zorgen voor een paar unieke inzichten, gekoppeld aan zijn persoonlijke verhaal.

Persoonlijk

Wat vooral opvalt aan het boek Man o man is dat het een heel persoonlijk verhaal is geworden, waarin Nathan vertelt over zijn band met zijn familie. Niet altijd zijn die verhalen even samenhangend of consistent – en dat is jammer. Duidelijk is wel dat mannen binnenvetters zijn – dat ze veel minder vaak om hulp vragen en hun gevoelens delen met anderen. Nathan vertelt niet alleen over zichzelf, maar onderzoekt terloops waar het volgens hem misging bij David én bij elf lotgenoten, onder meer door met hun weduwes te praten. Hij komt daarbij tot nieuwe, wezenlijke vragen. Zoals: weet je zeker dat je vader van je hield? Wat of wie helpt jou als je het zwaar hebt? Welke rollen speel je? En: denk je dat je faalt?

Conclusie over Man o man

Ik vind het boek Man o man ontzettend moeilijk te plaatsen. Is het een stukje verwerking na de zelfdoding van David? Of is het een kritische blik naar onze maatschappij? Duidelijk is wel dat Nathan zijn visie op de hele mannelijke bevolking projecteert, waarbij ik toch denk dat ik het bij de eerste stelling bij het juiste adres heb. Het is een indringend boek om te lezen, maar als wake-up call toch echt niet zo geslaagd als ik had gedacht. Deels door de stellige toon waarop meningen verkondigd worden als waarheid, waarop korte bevindingen geprojecteerd worden op een grote groep. Aangezien het boek toch in de markt wordt gezegd als een soort zelfhulpboek, is het in dat opzicht niet geslaagd. Door: Score: Man o man krijgt 5 van de 10 punten.

Man o man, Nijgh en Ditmar, 312 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789038802480 . Prijs: 21.50 euro.