Boek recensie: Magisterium 5: De Gouden Toren

De Gouden Toren is het vijfde en laatste deel uit de spannende Magisterium-reeks, waarin je meeleeft met Callum Hunt. Een jongen die in een magische wereld opgroeit, maar er helemaal niets van meekrijgt. Daar heeft zijn vader, Alistair, wel voor gezorgd. (zie: Magisterium 1: De IJzerproef) En met een goede reden. Callum is namelijk geboren tijdens een felle magische oorlog, waarbij het magische rijk het opnam tegen de levensgevaarlijke en bloedlinke Constantine Madden, de grootste vijand die magiërs ooit gekend hebben. Constantine was één van de Makars, tovenaars die de Chaos kunnen beheersen. En daar zijn er maar knap weinig van. Tijdens deze strijd werd Constantine zwaar gewond en zette zijn ziel over in een kleine baby – Callum…

Opgesloten in herinneringen

De vraag is en blijft hoe veel van Constantine er in Callum doorschemert. Door het gros van de kinderen op het Magisterium wordt hij gezien als de grote vijand, anderen geven hem het voordeel van de twijfel. Of beter: eigenlijk alleen zijn kamergenoten en een handvol leerkrachten… en één van die kamergenoten, Aaron, is inmiddels overleden tijdens een felle strijd tegen een nieuwe vijand: Alex! Gelukkig heeft Call Aaron nog min of meer kunnen redden, door diens ziel op te nemen in zijn eigen lichaam. Meer daarover lees je in Magisterium 4: Het Zilveren Masker. Call is namelijk ook een Makar en heeft daarmee de gave om te heersen over Ziel en Chaos. Ge vraag is: hoe veel Gemene Slechterikpunten moet je hebben voor je echt een heel Gemene Slechterik wordt?

Strijd met de Elementen

Ondanks het feit dat Aaron in zijn hoofd zit en hem telkens voorziet van advies en commentaar (of misschien wel mede daardoor) zet Call alles op alles om zijn leven op de rit te krijgen. Hij probeert een relatie aan te gaan met kamergenoot Tamara, probeert zijn nieuwe kamergenoten Jasper en Gwenda te accepteren en heeft daarbij een grote steun aan Brutus, een Chaoswolf die inmiddels een gewone wolf is geworden (maar nog steeds zo aanhankelijk is als een kleine pup). Samen gaan ze de strijd aan met Alex, die als ChaosVerslondene enorme krachten heeft gekregen. Zal het deze kinderen, die nog niet eens zijn afgestudeerd, lukken om deze machtige magiër te stoppen?

Recensie over Magisterium 5: De Gouden Toren

In dit laatste deel van de magische Magisterium-reeks, De Gouden Toren, rekent Callum af met een paar vervelende elementen uit zijn verleden – en die van de magische gemeenschap. Een hoop mysteries worden hier opgelost, maar er komen nog een paar verrassingen bij – zoals je van grote schrijvers Holly Black en Cassandra Clare wel kunt verwachten. De diepgang van de personages, de persoonlijke ontwikkeling en de vele magische ontwikkelingen in het verhaal zorgen dat je tot de laatste bladzijde gekluisterd blijft aan dit spannende verhaal. Het einde van het boek heeft een beetje een open einde… wellicht dat we nog meer te horen krijgen over Aaron, Tamara en Call? Fans van magische boeken zullen in ieder geval niet kunnen wachten! Pluspunten voor de uitvoering van het boek: de sierlijke cover en goudkleurige snede zijn erg cool! Call blijkt als boekenkarakter een waardige tegenhanger te zijn van Harry Potter – maar dan een tikje duisterder.

Ga direct naar Magisterium 5: De Gouden Toren op BOL.com.

Magisterium 5: De Gouden Toren,
Uitgever: Moon uitgevers, 320 pagina’s, hardcover.