Boek recensie: Lykke – de Deense weg naar het geluk, Meik Wiking

Misschien ken je het woord Hygge nog wel – een Deense term voor een soort knussige gezelligheid, waardoor je eigenlijk automatisch al gelukkig wordt. En tja, wie kan dat beter vertellen dan iemand die ook echt zelf uit Denemarken komt en zelfs directeur is van het Happiness Research Institute? Na zijn wereldwijde succes Hygge vond Meik Wiking het tijd om nog een stapje verder te gaan. Zie hier het resultaat: Lykke (Luu-keh): het Deense woord voor geluk.

Geluk in woord en beeld

Wat zo knap is aan Lykke, is dat het de schrijver gelukt is om dat rare fenomeen, ‘geluk’, te vertalen naar een aantal behapbare onderdelen. Als je dat eenmaal gelukt is, dan kun je natuurlijk ontzettend de diepte in gaan. Door nog specifiekere onderdelen te benoemen en te onderzoeken, bijvoorbeeld. Al die informatie is prettig leesbaar op papier gezet, vanuit de eigen ervaringen van Meik, maar ook aangevuld met heel veel feitjes en weetjes. Die komen soms toevallig in de lopende tekst voorbij, maar Lykke kenmerkt zich vooral door de vele infographics die je in het boek vind: leuke plaatjes waarin de informatie verwerkt zit, en waardoor die informatie ook duidelijker wordt.

Geluk in groepjes

De hoofdstukindeling van Lykke is duidelijk en helder. In één van de eerste hoofdstukken wordt duidelijk hoe je geluk meet, en welke visie Meik daar op loslaat. Vanaf dat punt wordt er geschreven over Saamhorigheid, geld, Gezondheid, Vrijheid, Vertrouwen, Vriendelijkheid en tot slot laat Lykke zien hoe je al die puzzelstukjes in elkaar schuift voor één totaalplaatje. Dit alles heeft een groot doel: zorgen dat iedereen wat meer geluk in zijn leven kan stoppen of in ieder geval het geluk – dat vaak al onder je neus rondzwerft – kan zien en ervan kan genieten. Daarnaast staan er talloze tips in het boek die het leven net wat leuker, fijner en makkelijker maken, waardoor je weer wat gelukkiger wordt.

Conclusie over Lykke – de Deense weg naar het geluk

Geluk zit hem vaak in kleine dingen, dat weet iedereen. En soms in een combinatie van een aantal aspecten in je leven. Lykke laat je een paar belangrijke pijlers zien en vertelt je ook hoe je op een heel eenvoudige manier dat geluk kunt vergroten, ontdekken en koesteren. Prettig leesbare tekst, vlot geschreven en een overdaad aan aantrekkelijke infographics.

Door: CooleSuggesties
Score: Lykke – de Deense weg naar het geluk krijgt 8 van de 10 punten.

Lykke – de Deense weg naar het geluk, Meik Wiking