Boek recensie: #Laatste Vlog, Carry Slee

Met haar nieuwste boek #Laatste Vlog heeft Carry weer een pareltje in handen. Ze snijd op haar eigen manier een paar controversiële onderwerpen aan, waar kinderen liever niet over praten. En juist door dat te doen wórdt er over gepraat. Het wordt bespreekbaar. In dit deel gaat het vooral over Grooming en Vloggen – waarbij de hang naar populariteit zorgt voor gevaarlijke situaties.

Grooming

Bij grooming is het zo dat een meisje door een jongen wordt overgehaald om (via het internet) meer van zichzelf bloot te geven dan ze eigenlijk van plan was. Letterlijk. Van die beelden worden weer foto’s gemaakt, waarna het meisje gechanteerd wordt door de onverlaat. In dit geval is Roos de hoofdpersoon: een vrolijk en artistiek meisje met gescheiden ouders. Als haar stiefzusje bij hun in huis komt wonen, ontdekt ze dat Sarah zich wat vreemd gedraagt. Ze is teruggetrokken, leent heel vaak geld en liegt over waar ze is geweest. Op een dag besluit Roos dat het afgelopen moet zijn. Ze achtervolgt Sara en ontdekt dat ze afgeperst wordt door een oudere jongen. Wat moet ze doen?

Vloggen

In de tweede verhaallijn speelt Noud een heel belangrijke rol. Als hij met zijn beste vriend Tijs een stomme fout begaat (waarbij de zolderkamer volledig uitbrand) lijkt het erop dat Noud Gijs in de steek heeft gelaten. Hij is zijn vriend niet te hulp geschoten. Een flinke domper op zijn imago – hij wordt door een paar kinderen gepest met zijn ‘laffe’ gedrag en veel kinderen gaan daar in mee. Noud probeert zijn imago wat op te poetsen door een stoere vlog te maken. Gijs accepteert dit niet als excuus, maar gaat zelf ook vloggen – met Roos als filmer. Hij haalt de meest bizarre grappen uit, maar die grappen worden ook steeds extremer en gevaarlijker. Hoe lang zal dat goed gaan? Of wordt het zijn #Laatste Vlog?

Verhalen mengen

Deze twee verhalen draaien in #Laatste Vlog als een rode draad om elkaar heen. Roos en Noud zagen elkaar regelmatig (ze hadden dezelfde vriendengroep) maar komen door deze gebeurtenissen dichter bij elkaar. Het scheelt natuurlijk dat Roos zich tot Noud aangetrokken voelt… maar doordat Noud helpt om plannen te bedenken om Sarah te helpen, brengen ze flink wat quality time door. Ondertussen doet Roos weer haar best om Nouds imago wat op te poetsen. Om deze verhaallijnen heen draait het gewone tienerleven door: verliefdheden, relaties die uitgaan, schoolperikelen, ruzie met ouders… en stoere kinderen die wijze lessen leren.

Conclusie over #Laatste vlog

Dit boek van Carry Slee snijd een paar belangrijke thema’s aan. Die worden heel toegankelijk omschreven, waardoor het boek geschikt is voor kinderen van een jaar of 10 (en ouder, natuurlijk). Je leest vlot door de verhaallijn heen, er zitten geen rare sprongen of hiaten in het verhaal. Persoonlijk vond ik het boek Has#tag wat indrukwekkender over grooming, maar dat is ook wat harder geschreven. Het lijkt erop dat Carry een mooie set handleidingen voor tieners aan het schrijven is, waar goede lessen uit geleerd kunnen worden. Ik ben erg benieuwd wat het volgende onderwerp gaat worden!

Door: CooleSuggesties
Score: #Laatste vlog krijgt 8 van de 10 punten.

Ga direct naar Laatste Vlog op BOL.com.