Boek recensie: Krijgsbanier van de adelaars, Ben Kane

In de geschiedenis zijn heel wat roerige momenten aan te wijzen. Een van die tijdperken die ook in ons land zo zijn sporen heeft achtergelaten is wel de overwinningsdrang van de Romeinen. Ze hebben toch een flink stuk van Europa weten te veroveren, met alle gevolgen van dien. Maar de macht en invloed van de Romeinen zwakte wel af naarmate de afstand tot Rome groter werd. Dat wordt duidelijk in Krijgsbanier van de Adelaars, een spannend verhaal over de verovering van enkele Germaanse stammen, hier in de buurt, geschreven door een Britse historicus.

Historische fictie

Krijgsbanier van de adelaars behoort tot de historische fictie: een verzonnen verhaal, maar dan wel gebaseerd op verschillende historische feiten. In dit geval gaat het om een kleine Germaanse stam, die het zwaar te verduren hebben gekregen met de Romeinen. Talloze mensen hebben ze verloren, maar ze geven de moed niet op. Kinderen wordt de haat jegens de Romeinen al goed bijgebracht met gruwelijke verhalen. Dat lees je in de introductie van dit boek. Toch blijkt er zo’n 20 jaar later dat twee kinderen van het stamhoofd zich hebben aangesloten bij de Romeinen. De een om van binnenuit wraak te nemen, de ander echt uit overtuiging. Hoe die sprong ineens is gemaakt wordt helaas niet uitgelegd.

Van binnenuit verteld

Wel lees je nu over Arminios, wiens droom het is om de Romeinse indringers uit Germania te verdrijven. Daarvoor doet hij echter ook zijn uiterste best om een goed Romein te zijn, hoewel hij zijn achtergrond niet verloochend. Zijn militaire strategieën en heldere overzicht maken van hem echter een geweldig soldaat, waar de Romeinen maar wat blij mee zijn. Langzaam maar zeker komt het moment van wraak dichterbij, waarbij Arminius langzaam wat Germaanse stammen benaderd om zo een groot front te vormen tegen de Romeinen. Maar hij heeft een paar geduchte tegenstanders in zijn directe omgeving, die ook door de wol geverfd zijn…

Conclusie over Krijgsbanier van de Adelaar

Historische fictie heeft een beetje een zoetsappige naam, vooral dankzij de vele romans die zich afspelen aan een of ander koninklijk hof. Dit is echter heel anere koek – sterke militaire strategieën, felle strijden en stoere Germanen die nergens voor terugdeinzen – dit is geen boek voor mensen met een zwakke maag. Het is bovendien vlot geschreven en prettig leesbaar, waardoor je meermaals op de Romeinse kazerne waant. Het spannende slot heeft een bizar einde. Na het boek volgt een uiteenzetting van alle feiten.

Door:
Score: Krijgsbanier van de Adelaar krijgt 9 van de 10 punten.

Krijgsbanier van de Adelaar,