Boek recensie: Kleine vogel leert een stout woord, Jacob Grant

Een leuk boek voor opvoeders en ouders: in het boek Kleine Vogel leert een Stout Woord gebeurt iets wat alle ouders wel eens kennen: jij gooit een vloek de wijde wereld in, dat de kleine vogel snel oppakt en vrolijk deelt met al zijn vrienden. Die zijn er natuurlijk niet even blij mee – een flink aantal daarvan zijn al groot en weten precies wat het ‘stoute woord’ betekent. Daar maakt kleine vogel geen vrienden mee. En papa vogel? Die heeft er geen idee van dat zijn schattige kleine vogel tegen iedereen BLARK-t…

Over schelden

Wees gerust: verder dan het fantasiewoord BLARK komt het niet in Kleine Vogel leert een Stout Woord. Best wel onschuldig dus, maar toch is het wel een probleem dat je vaker hoort dan je denkt. Ik hoor hier thuis ook wel eens een woord voorbij komen waarvan ik graag zou willen weten of de jongens weten wat het betekent. Vaak is dat niet het geval. Ze herhalen het gewoon omdat iemand anders het roept – iemand waar ze tegenop kijken. En dan is het erg aantrekkelijk om het woord te herhalen! Net als in dit boek is het vaak genoeg om even uit te leggen dat het helemaal niet netjes is om die woorden te vertellen.

Smooth

Wat leuk is aan dit prentenboek is dat de tekenstijl heel glad en comic-achtig is. Grove vormen, geen harte lijnen en expressieve koppies van de dieren – het is echt een leuk boek voor ouders die soms wel eens een krachtterm gebruiken of om samen met je kinderen te lezen, zodat je duidelijk kunt maken dat niet alle woorden even geschikt zijn voor kinderen – dat er genoeg mensen zijn die verdrietig of kwaad worden als je dat soort woorden gebruikt.

Kleine vogel leert een stout woord, Jacob Grant
Illustrator: Jacob Grant
Flamingo, 32 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 3 jaar. ISBN: 9789045323060. Prijs: 14.99 euro.

Conclusie over Kleine vogel leert een stout woord

Een grappig kinderboek dat je ook als cadeauboek zou kunnen geven aan volwassenen. Er zijn maar weinig boeken over schelden en vloeken – maar met dit boek heb je wee een leuke basis om het bespreekbaar te maken. De illustraties zijn vlot en cool, het verhaal is grappig.

Door: CooleSuggesties
Score: Kleine vogel leert een stout woord krijgt 7 van de 10 punten.

Ga direct naar Kleine vogel leert een stout woord op BOL.com.