Boek recensie: Klap, Christine Kliphuis

Klap gaat over het levensverhaal van Christine Kliphuis, wiens drukke leven compleet op zijn kop komt te staan wanneer ze een auto-ongeluk krijgt. Door een whiplash loopt ze een aantal beschadigingen op in haar zenuwstelsel die onherstelbare schade aanbrengen in de manier waarop ze tot op dat moment haar leven heeft geleid. De ondertitel van Klap is dan ook meer dan terecht: Als een ongeluk je leven op zijn kop zet.

Autobiografisch

Knap is overigens dat het boek volledig autobiografisch is. Het boek vertelt het verhaal van Christine, maar dan ook echt vanuit haar standpunt. Er is geen schrijver aan te past gekomen die het verheel een sappige twist heeft gegeven of die haar woorden heeft kunnen verdraaien. Puur Christine. Alle frustraties, ergernissen en knelpunten komen er bijna pijnlijk in naar voren. Dag voor dag maak je de veranderingen, ontdekkingen en wijze lessen mee, zoals zij die heeft ervaren.

Beperkte doelgroep

Dat maakt het niet altijd even makkelijk om Klap te lezen. Het is vooral interessant voor mensen die iemand in hun omgeving hebben die slachtoffer is geworden van een whiplash (of er zelf een hebben, natuurlijk), zodat ze zich beter kunnen inleven in de onzekere en wisselende situatie waarin de slachtoffers zich bevinden. Slachtoffers zelf vinden in dit boek een compagnon, een lotgenoot. Daarbuiten zal het boek weinig animo krijgen, vrees ik, mede door de dagboek-achtige manier van schrijven is het niet zo toegankelijk.

Ga direct naar Klap op BOL.com.

Recensie over Klap

Zoals gezegd heeft dit boek een beperkte doelgroep, dat maakt het lastig dit boek te beoordelen. Aan de ene kant is het een heftig verhaal, dat een stuk milder wordt door de vrij nuchtere manier van schrijven. Ondanks die nuchtere taal proef je frustratie en ergernis door de dagen heen, wat je weer even met beide benen op de grond zet. Wat mij betreft had die persoonlijke noot er duidelijker in naar voren mogen komen. Het is toegankelijk geschreven in heldere woorden en korte zinnen.

Klap,
Uitgever: Meander, 240 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789050191197. Prijs: 17.50 euro.