Boek recensie: King Coke, Dannis Kramers

King CokeKing Coke is een heel bijzondere thriller. Het is ook wat lastig te duiden, want het lijkt soms wel alsof je naar een spannende en excentrieke aflevering van Narcos aan het kijken bent. Het boek gaat over het drugsdealer-leven van de Brabantse Mick.

Geschiedenisles

De geschiedenis van Mick begint op een moment dat hij nog druk aan de gebruikerskant van drugs zit. Als hij echter een vriendin kwijtraakt door lsd, besluit hij over te stappen naar een rustiger bestaan. Het boerenbestaan. Nou ja – het telersbestaan. Van wiet. Die hij gewoon thuis in Brabant kweekt en verzorgt. Maar als dealer kom je natuurlijk steeds meer mensen tegen, die steeds hogere eisen stellen. Zo ook zijn Amsterdamse contacten, die hem kansen en bedreigingen bieden.

Groeien

King Coke grijpt de kansen die hij geboden krijgt en groeit omhoog in de ladder van de drugsdealers. Zo komt hij al snel in de Gouden Driehoek, Afghanistan en Colombia, om daar de drugs-scene te beheersen en aan te sturen. Telkens is hij zijn leven niet zeker. Drugsbazen willen hem dood, de narcotica wil hem achter de tralies. Een spannend en zinderend verhaal begint, dat helemaal draait om de dubieuze carrière van de Brabantse Mick.

Crimineel

Wat je wel goed moet weten over King Coke, is dat het echt helemaal afspeelt in het criminele circuit. Verwacht dus geen boek over regenbogen en eenhoorns, maar echt een hard boek met flink wat overdadig geweld en excessief taalgebruik. Het is dan ook niet zo maar een thriller te noemen, maar eerder een spannend boek voor volwassenen, die niet zo maar even een zoetsappig verhaal willen lezen. Dit is een boek voor mannen die stevig in hun schoenen staan en het bizarre levensverhaal van Mick willen lezen, die van kleine kruimeldief opgroeit tot een groot narco, maar eigenlijk weer terug wil naar de vrijheid. En of hem dat zou lukken?

Conclusie over King Coke

Narcos is op Netflix een gigantisch succes. Seizoen na seizoen worden uitgebracht en door de kijkers verslonden. King Coke is eigenlijk de Nederlandse versie van de narco-wereld, waarin een Brabandse kruimeldief carriere maakt tot een geweldige drugsbaas. Grof taalgebruik, overdadig geweld en flink wat spanning zorgt voor een pageturner, waar je niet al te veel over na moet denken.

Door:
Score: King Coke krijgt 7 van de 10 punten.

King Coke,