Boek recensie: Kattenstreken, Sebastien Perez en Benjamin Lacombe

Kattenstreken: de een houdt er van, de ander moet er niet aan denken. Toch is iedereen het er over eens dat katten misschien wel de meest eigenzinnige huisdieren zijn die je in huis kunt nemen. Ze hebben stuk voor stuk eigen karaktertjes, die met een beetje geluk aansluiten op die van jezelf. In het boek Kattenstreken bundelen Sebastien Perez en illustrator Benjamin Lacombe hun krachten om veertien portretten neer te zetten van wel heel uiteenlopende typetjes. En die van een hond.

Kat en hond

Wie meent dat katten en honden elkaar niet kunnen uitstaan heeft het wel heel erg mis. Het zijn gewoon dieren die hun eigen territorium hebben en beheersen. Kom je daar in, dan heb je een uitdaging. Hond of kat, dat maakt niet uit. Maar kom je in het territorium en wordt je geaccepteerd, dan heb je in beide gevallen een kameraadschap voor het leven. Dat blijkt ook wel uit het boek Kattenstreken. Daarin komt namelijk ook een hond naar voren die dikke maatjes is met een aantal katten!

Per portret

De portretten kennen een vaste opbouw: ieder portret bestaat uit vier pagina’s. De eerste twee pagina’s zijn een entree. Een grote witte pagina links en een schilderij van de kat op de rechterpagina, voorzien van een naam. Op de twee pagina’s daarna lees je een verhaal over de kat in dichtvorm en zie je een paginagrote illustratie, in de kenmerkende en sfeervolle stijl van Benjamin Lacombe. De gedichten zijn grappig en laten zien hoe gevarieerd de karakters kunnen zijn – waarbij er natuurlijk flink wordt overdreven om alles wat extra duidelijk te maken.

Ga direct naar Kattenstreken op BOL.com.

Recensie over Kattenstreken

Dit boek is geweldig voor iedereen die een of meer katten in huis heeft rondlopen. De illustraties zijn fabelachtig mooi, er is zo veel te zien! De gedichten zijn goed bedacht en hebben een rijke woordenschat. Dat laatste maakt het niet zo toegankelijk voor heel jonge lezers. Er zitten nog al wat lastige woorden tussen. Daarbij is ook wat dichterlijke vrijheid genomen voor het opbouwen van de zinnen. Desondanks is het een heerlijk boek vol humor en mooie platen. Wie houdt daar nu niet van?

Kattenstreken,
Illustrator: Benjamin Lacombe
Clavis Bvba, 64 pagina’s, hardcover.