Boek recensie: Karrevrachten pennevruchten

Karrevrachten pennevruchtenVan sommige mensen wordt de invloed onderschat. Zo zijn er bijvoorbeeld talloze cabaretiers en schrijvers die duizenden mensen boeien en daarmee beïnvloeden. Soms steekt er echter eentje met kop en schouders bovenuit: zoals Kees van Kooten. Niet zo vreemd overigens, de beste man is samen met Wim de Bie al sinds 1963 bezig met het maken van satirische radio- en televisieprogramma’s. Daarbij hebben de beide heren het niet nagelaten om zich te blijven ontwikkelen. Telkens als Kees van Kooten bijvoorbeeld iets leuks, nieuws of origineels bedacht, schreef hij het op en bewaarde hij het in zijn archief. Nu de beste man 75 jaar is geworden, vond hij het tijd om de balans eens op te maken. Zie hier: Karrevrachten pennevruchten.

Alle kanten op

Karrevrachten Pennevruchten zegt het eigenlijk al. Er is zó veel te lezen, te zien en te bekijken, dat je bijna een kar nodig hebt om ze allemaal te kunnen behappen. Gelukkig hoeft dat ook niet in één keer: je kunt een boek gewoon dichtklappen en wegleggen. Of gewoon open wegleggen, dat kan ook. Maar de hoeveelheid en vooral de variatie in artikelen, knipsels, notitieblaadjes en eerder verschenen / nooit verschenen columns maakt het een ontzettend onderhoudend boek. Het gaat letterlijk alle kanten op: dankzij de lange staat van diens van Kees van Kooten is er nog al wat te vertellen – hij heeft het nodige meegemaakt! Van krantenknipsels met taalfouten, brieven met boekhandels over een btw-percentage en natuurlijk een enorm aandeel aan columns, die vanuit zijn eigen hand of uit de hand van één van zijn typetjes zijn geschreven.

Impact

Wat wel langzamerhand duidelijk wordt in dit boek is dat Kees niet alleen een geweldige radio- en televisiemaker is, maar ook een opniemaker pur sang. Zijn scherpte tong heeft meermaals een discussie lamgelegd of doen opwaaien, zijn vindingrijkheid heeft stiekem menig woord in de Dikke Van Dale weten te krijgen. Maar niets over al die prestaties in dit boek: het is belangrijker te genieten van de taal en nieuwe dingen te ontdekken dan stil te staan bij de geleverde prestaties. Maar desondanks: hulde!

Recensie over Karrevrachten pennevruchten

Kees van Kooten heeft waarschijnlijk zijn hele leven met de hart op de tong geleefd. Hij zal niet iemand zijn die zijn mening onder stoelen of banken schuift. Gelukkig is hij ook geen brulaap, die gewoon schreeuwt dat zijn mening de enige waarheid is. Nee, begenadigd met de kunst van de taal weet hij mensen te laten nadenken en kritisch naar de wereld om hen heen te laten kijken. In Karrevrachten pennevruchten krijg je een selectie uit zijn plakboeken te zien, die hij heeft verzameld door de jaren heen. Het grootste deel van het boek is voorbestemd aan columns, liedjes en teksten die vanuit hemzelf of één van zijn typetjes zijn geschreven. Het enige nadeel is de binding van het boek: die laat zich niet zo eenvoudig openvouwen.

Score: 10

Karrevrachten pennevruchten,
Illustrator: Kees van Kooten