Boek recensie: Kamp Bravo, Stefan Boonen

Sommige kinderen hebben het niet altijd even makkelijk. Ze zijn op school de buitenbeetjes van de klas, om heel uiteenlopende redenen. Sommige kinderen zijn heel verlegen, andere kinderen zijn juist heel fantasierijk en vinden daardoor geen aansluiting. Voor die kinderen is een vakantie echt niet leuk: ze hebben immers maar weinig vrienden om mee te spelen. De oplossing? Op zomerkamp! En Kamp Bravo is een kamp waar je absoluut naar toe wil.

Op kamp

En dat is best spannend, op kamp. Weg van huis, met allemaal vreemde kinderen en met een bijzondere leiding… gelukkig kan Theo vertrouwen op het feit dat zijn Nannie Beenhaar ook tot de leiding van het kamp behoort, samen met de Italiaan Oswald. Een vreemde man met een rare puntsnor en een nog vreemder accent. Samen met die twee rotsen in de branding beleven de kinderen de meest fantastische avonturen in het bos.

Anders dan anders

Leuk is om te zien dat niet alleen Theo, maar ook veel andere kinderen in eerste instantie niet zo veel zin hebben in het kamp. Zo wil Theo, zodra hij op het kamp aankomt, het liefst direct omdraaien en naar huis gaan. Ware het niet dat hij direct bij de arm genomen werd door Oswald, die hem uitdaagde voor een paar ’tests’ en zijn nieuwe beste vriend Jakkie, die met veel fantasie, stoere praatjes en een cowboyhoed op zijn hoofd zorgt dat Theo geen moment rust heeft. En dus wordt je meegenomen naar de fantastische fantasiewereld waar de kinderen in duiken. Ze worden echt opgeslokt door de verhalen van Oswald en beleven zo de meest spannende avonturen ooit.

Ga direct naar Kamp Bravo op BOL.com.

Recensie over Kamp Bravo

Dit boek, dat hangt tussen een stripverhaal en een leesboek (je noemt dat ook wel een graphic novel) vertelt een grappig verhaal met een boel wijze lessen. De belangrijkste is wel dat je niet bang hoeft te zijn om jezelf te zijn. Meer dan dat kun je immers niet doen. Daarbij zitten er nog stukjes over angst overwinnen, heimwee, vriendschap en nog veel meer. Punt is alleen: waar kun je je aanmelden voor dit zomerkamp?

Kamp Bravo,
Illustrator: Melvin
Uitgever: De Eenhoorn, 96 pagina’s, hardcover.