Boek recensie: JocheM, een fotoboek over Jochem Meijer door Anne Reitsma

JocheM - een fotoboek over Jochem Meijer -Anne ReitsmaVan 2013 tot en met 2017 volgde fotografe Anne Reitsma niemand minder dan Jochem Myjer bij ongeveer 120 voorstellingen. Dat zijn er nog al wat, inderdaad! Bijzonder daarbij is dat Anne niet alleen fotografeerde tijdens de voorstellingen zelf, maar ook voor en na de voorstellingen. Zo krijg je een unieke blik van JocheM en zijn activiteiten rondom het theater.

Dagboek in fragmenten

De foto’s van Anne zijn overigens niet gesorteerd op datum of periode, voorstelling of moment. Ze staan willekeurig door elkaar. Bij vergaderingen, overleggen, achter de knoppen van de techniek, vanaf het podium en daarvoor, bij de afterparty’s, ontmoetingen en persoonlijke momenten. Dat maakt van JocheM een heel persoonlijk document, een unieke kijk in de theaterwereld – en in het bijzonder dat van Jochem Myjer.

Thematisch

Grappig is dat er door het boek heen dus heel veel verschillende foto’s staan van Jochem Myjer. Dat hij ligt te ontspannen in het gras, zich aan het voorbereiden is aan zijn keukentafel, overlegt, optreedt, zingt en meer. Tussen al die foto’s heen zitten ook een paar pagina’s op thema, zoals Omarming, Alleen en Backstage. Komen die foto’s dan nergens anders in het boek voor? Jawel, maar hier heb je een mooie collage van een aantal unieke beelden op thema.

Ga direct naar JocheM op BOL.com.

Recensie over JocheM

JocheM is een mooie fotoreportage over een van onze bekendste en drukste caberetiers. De foto’s zijn heel uiteenlopend en laten Jochem Myjer zien op het podium, maar ook daarbuiten. Jammer genoeg ontbreekt het een beetje aan de bijschriften – die hadden er wat mij betreft wat meer bij mogen zitten, maar de beelden vertellen al ontzettend veel.

JocheM,
Leopold, 184 pagina’s, hardcover.
ISBN: 9789025875435. Prijs: 29,99 euro.