Boek recensie: Invloed, Robert B. Cialdini

Het is niet makkelijk om mensen te overtuigen van je gelijk of wensen. Denk maar eens in hoe moeilijk het is om je werkgever ergens van te overtuigen, of je partner… of je kinderen. Er zijn genoeg voorbeelden van situaties waarbij je echt het onderspit hebt moeten delven, toch? Of dat je ineens jezelf hoort zeggen dat je iets zal doen, terwijl je vooraf met jezelf hebt afgesproken dat dat juist echt het laatste is dat je zou doen? Met het boek Invloed van Robert B. Cialdini kun je hier verandering in brengen. Tenminste: volgens Cialdini.

Theorie en praktijk

Dit boek levert een zeldzame prestatie. Het laat namelijk de psychologische theorie zien, en laat zien hoe het werkt in de praktijk! In dit boek lees je 101 voorbeelden uit het dagelijks leven, uit de echte wereld. Cialdini laat hiermee zien waarin mensen doen wat ze doen, of waarom ze in bepaalde overtuigingen geloven. Die combinatie werkt bijzonder goed. Het is daarmee een praktisch en geloofwaardig boek geworden. Elk hoofdstuk behandelt een dergelijke methode. Wederkerigheid, toewijding en consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit, schaarste, eenheid. De hoofdstukken zitten vol theorie, voorbeelden en bekende gebeurtenissen. Waarom hebben regeringen wetten tegen politici en bureaucraten die zelfs kleine geschenken van industriëlen aannemen? Dit is een defensieve tactiek tegen de natuurlijke reactie van wederkerigheid die optreedt. De kracht van het boek zit hem overigens niet alleen in de manier waarop Cialidni je vertelt hoe je mensen moet beïnvloeden, maar het zit hem vooral in manieren om je te verdedigen tegen deze methoden wanneer die op jou worden toegepast!

Subtiele manipulatie

Het boek Invloed laat zien op welke subtiele manieren je wordt aangespoord om dingen te doen die je misschien helemaal niet wil doen. Ikea & Amazon vertellen dat er nog maar 3 van een bepaald product over zijn (schaarsteprincipe). Veel merken laten populaire acteurs hun tweehonderd jaar oude creaties onderschrijven (Likeability). Reisorganisaties vertellen je dat veertig mensen dit hotel de afgelopen maand vier plus sterren hebben gegeven (Sociaal bewijs). Zo zijn er talloze manieren waarop je stiekem beïnvloed wordt! Het boek Invloed lezen is als het nemen van de rode pil. Een klein beetje van de Matrix wordt ​​zichtbaar. En als je het eenmaal herkent, kun je het niet meer on-zien. Het boek kwam voor het eerst uit in 1984. Deze nieuwe bijgewerkte versie heeft veel moderne voorbeelden en een belangrijk nieuw principe: Eenheid. Ergens bij willen horen. Groepsvorming en jezelf conformeren naar een bepaald verwachtingspatroon.

Ga direct naar Invloed op BOL.com.

Recensie over Invloed

Invloed van Robert Cialdini is een wandeling door je eigen fragiele en kwetsbare geest. Het is een flinke pil, maar hij is het zeker waard. Vijf miljoen exemplaren verkocht (sociaal bewijs) is niet niks! Dit boek leest heerlijk weg op drie niveaus. Het maakt je bewust van de principes van Invloed die jij kunt gebruiken om anderen te overtuigen, maar het maakt je ook bewust van die principes die tegen je worden gebruikt. Het boek is een goede gespreksstarter!

Titel: Invloed
Uitgever: HarperCollins
Aantal pagina’s: 528